Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra faktura skapad 2020 att belasta 2019 (tjänster+moms) (kontantmetoden)

Hej! Jag skulle precis göra momsredovisningen för sista kvartalet 2019 och märkte att jag skickade årets sista faktura (20 000 Kr + 5000 Kr moms) som avser arbete utfört december 2019 den 2:a januari 2020. Visma eEkonomi räknar därför inte in den i underlaget för omsättning och moms för 2019 utan för 2020 (så klart).

 

Min idé är att bokföra per 31/12 2019 genom en manuell verifikation:

1510 (Kundfodringar)  Debet   25 000 Kr

3041 (Tjänster)             Kredit  20 000 Kr

2611 (utg moms)          Kredit  5 000 Kr

 

Då blev tror jag att både momsredovisningen och den totala omsättning för 2019 blev rätt?

(jag får dock en varning från Visma som säger att man inte rekommenderade att man använder 1510 för manuella verifikationer…). P.g.a tidsbrist så gjorde jag så nu!

 

Men hur gör jag när pengarna för den fakturan kommer om en månad så att de inte räknas mot omsättningen 2020 utan mot den fodringen jag precis skapade?

I programmet verkar det tyvärr inte finnas något sätt att skriva att just den fakturan avser 2019 och inte 2020. Jag vill ogärna ångra fakturan och skapa en ny för jag vill inte behöva skicka en ny till kunden.

 

Tacksam för svar!

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

ibland blir det så och din korrigering med en manuell verifikation är helt rätt väg att gå. Vad du sedan gör är att du vänder den verifikationen i januari så att effekten på januari (fakturan och rättelsen) blir noll. Du kan göra vändningen som en korrigeringsverifikation av den du bokförde i december, då är det bra spårbarhet. 

Lycka till! 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

 

Då du redan har försökt att rätta det med hjälp av din manuella verifikation så kan du göra som AnnicaL skriver genom att vända verifikationen på 2020. Däremot tänker jag att du kanske väljer att skapa denna korrigeringsverifikationen på samma datum som inbetalningen av fakturan sker. På så sätt kommer det på samma datum bokföras att pengarna har kommit in på ditt företagskonto men försäljningen som bokförs på samma datum blir noll. Tänk däremot på att uppbokningen på 1510 kommer hänga kvar tills inbetalning sker. 

 

Blir det fel framöver hjälper supporten dig gärna!

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för svaren!

Inbetalningen skedde nu 2020-03-03 och jag gjorde så här (om jag förstod rätt 🙂 😞

 

1. Jag bokförde först inbetalningen av fakturan med "Bokför" knappen efter att ha klistrat in bankhändelserna (där inbetalningen låg med och fakturan kändes av automatiskt). Då bokfördes den som inbetalning med pengarna på kontot:

1930 (Konto)                  Debet 25 000 Kr

3041 (Tjänster)              Kredit 20 000 Kr

2611 (utg moms)           Kredit 5 000 Kr

 

2. Jag skapade sedan en manuell (korrierings)verifikation 2020-03-03 för att kvitta fodringen samt 3041 och 2611 som inte är aktuella för 2020 utan är med för 2019 där de hörde hemma.

1510 (Kundfodringar)   Kredit 25 000 Kr

3041 (Tjänster)              Debet 20 000 Kr

2611 (utg moms)           Debet 5 000 Kr

 

Visst borde det vara rätt nu?

@Fd medlem,

 

Det låter toppen! 

 

Önskar dig en härlig bokföringsdag!

 

/Tinna