Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur fyller jag i ingående balans

Hej! Jag har startat företaget 2018. Jag ska göra om bokföring 2019. Jag behöver fylla in ing balanser. 

1930 0ch 1940: 365379

aktiekapital 50000

materiell 6090 

nettoomsättning 713718

rörelsekostnader -264560

resultat efter finansiella poster 449158

förändring av perioderingsfonder -112289

resultat före skatt 336869

skatt -74109

årsresultat 262760

Jag vill fråga hur jag ska fylla in ing balanser? 

Tusen tack för råd och hjälp.

Bästa hälsningar

CN

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Ingående balanser fylls i liknande en verifikation egentligen, det måste balansera. Enkelt förklarat är att sätter du in ett positivt belopp på ett konto i dina ingående balanser måste detta läggas negativt på ett annat konto så differensen blir noll, precis som när du gör en verifikation och behöver ha lika summor i debet/ kredit. 

I Visma eEkonomi fyller du i dina ingående balanser manuellt under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klicka på räkenskapsåret för 2018  - Ingående balanser eller Redigera. Vill du ha en kreditpost på ett konto lägger du ett minus framför och utan minus om kontot är i debet. Kikar jag på dina siffror ovan kommer jag inte kunna hjälpa dig exakt med hur du ska göra med alla belopp, jag har inte tillräckligt med information för det men jag ger gärna ett exempel på hur du gör med ditt aktiekapitals ingående balans.

Insättning av aktiekapital bokförs 
1930 Debet
2081 Kredit

I dina ingående balanser fyller du alltså i ett positivt belopp på 1930 - Företagskontot (eller det konto pengarna sattes in på) och ett negativt belopp på konto 2081 - Aktiekapital. 

 

Vad det gäller materiell, nettoomsättning m.m blir det svårt för mig att ge ett konkret exempel på konton, det beror helt på vad du köpt in/ gjort försäljning på bland annat. Ovan så ser du iallafall hur du ska tänka när de ingående balanserna läggs in manuellt, du kan kontakta en redovisningskonsult om du är osäker på konton så det blir korrekt. På vår hemsida Hitta redovisningsbyrå kan du söka efter en redovisningskonsult eller revisor som kan våra program också. 

Trådar som jag tror kan hjälpa dig med vilka konton du kan använda är Bokföra årets resultat och Bokföring av slutlig skatt och f-skatt

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, lycka till! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket. 

Bästa hälsningar!

CN