Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27
Löst! Gå till lösning.
Hej
Såg den gamla tråd, tänkte på momsen i deklarationen då lägger man försäljningen i box 5 och momsen i box 10 och ska man sedan lägga den momsfria i box 42 eller ska den inte var med alls?
Hej!
Tack för din fråga. Man skall inte lägga försäljningen i båda rutorna nej, utan antingen är försäljningen momspliktig eller så är den momsfri. Den kan också tillhöra ens momsfria verksamhet, och då skall den inte vara med alls. Så om man till exempel tar en bilförsäljning som exempel så är den vanligtvis momsfri i om det är en personbil. Om ens verksamhet är momspliktig så skall denna försäljningen redovisas som en momsfri försäljning i ruta 42. Gör man en annan försäljning på en inventarie som man skall redovisa utgående moms på så skall försäljningen redovisas i ruta 5 och utgående momsen i ruta 10.
Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!
/ Josefine
Hej,
Har lagt detta såhär
1510 debet 62 500
2611 kredit 12 500
3020 kredit 50 000
3054 debet 50 000
1221 kredit 60 000
1229 debet 16 000
Jag får inte ihop det har köpt den för 60 000 och sålt den för 50 000 avskriven med 16 000,,Tack på förhand
Hej!
Tack för din fråga. Baserat på ditt förslag ovan så antar jag att du sålt den för 50 000 ex moms och därmed då 62 500 kr ink moms. I sådana fall så stämmer första delen utmärkt, förutom att man inte använder 30XX konton vid försäljning av inventarier utan 39XX då den försäljningen inte tillhör ens huvudverksamhet. Själva delen av att ta bort värdet från 1221 och 1229 går till lite annorlunda än du angett, se nedan:
1510 med 62 500 i debet
3973 med 50 000 i kredit
2611 med 12 500 i kredit
1291 med 60 000 i kredit
1299 med 16 000 i debet
3973 med 44 000 i debet
Detta gör att du kommer ha 6 000 kr kvar på 3973 i vinst redovisad. Det man får tänka på vid försäljning av inventarier är att man gör det i två steg i verifikationen. Först hantera försäljningen i sin helhet så att intäkten och momsen blir rätt. Sedan så hanterar man bortbokningen av det bokförda värdet. Där skall man tänka att man tar bort värdet från 1221 i kredit och värdet från 1229 i debet. Differensen mellan dessa värden bokförs i debet mot 3973 för att minska vinsten.
Ha det fint!
/ Josefine
Hej,
Ursäkta hur ska den bokföras från början till slut,
//Tina
Hej Tina!
Jag är inte riktigt med på hur du menar med "hur den ska bokföras från början till slut". Menar du något ytterligare förutom det som min kollega Josefine har svarat dig på eller är det något oklart i konteringen som hon gett dig? Återkom gärna och förtydliga hur du menar så ska vi hjälpa dig.
Väkommen /Tinna
Hej,
hon skrev att början var rätt som jag skrev och jag hänger inte med. Tänkte om ni skrev vilka konton jag ska använda från början till slut. Förstod inte om mina konton var rätt i början och sedan att hon fyllde på med kontonummer 😊
Hej igen!
Ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar. Den konteringen jag gav som förslag är hela konteringen, dvs för hela försäljningen samt av bortbokning av värdet på inventarien som sålts. Jag ville bara förtydliga att du hade rätt tänk i din första del av konteringsförslaget du gav själv. Så för att förtydliga, detta konteringsförslag nedan är hela förslaget och baserat på den informationen du gav:
1510 med 62 500 i debet
3973 med 50 000 i kredit
2611 med 12 500 i kredit
1291 med 60 000 i kredit
1299 med 16 000 i debet
3973 med 44 000 i debet
Ha det fint!
/ Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.