Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av inventarier

Hur ska jag bokföra att jag har sålt någon/några av min a inventarier som jag köpt in och som finns bokförda som inventarier i mitt företag?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27

55 SVAR 55
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Bokföringen blir olika beroende på vilken sorts inventarier det handlar om och om det är vinst eller förlust på din försäljning.

Vad har du sålt för inventarier och har det blivit vinst eller förlust per varje inventarium?

Om du arbetar med programmet Visma Anläggningsregister kan du ta ut SIE-fil på dina sålda inventarier och importera det till Visma Avendo eEkonomi.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag säljer iväg lite inventarier tex. bord osv. på vilket konto lägger jag det?

Mvh. Anette
WILMA

This reply was created from a merged topic originally titled
Inventarieförsäljning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skulle vilja att du börjar med att besvarar de frågor som min kollega Anna ställer i denna tråd så ska jag försöka hjälpa dig med rätt konto sen.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har sålt av några säljbord från butiken. Det har naturligtvis blivit en förlust då inköpspriset var ca det tredubbla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Tänkte att det är lättast om jag visar ett exempel på hur det skulle kunna se ut vid en förlust.

I mitt exempel var anskaffningsvärdet var 32 000 kr och ackumulerade avskrivningar var 12 000 kr. Jag sålde det för 5000 kr inkl moms. Du använder samma konton som när du bokade upp inventariet och avskrivningarna, i mitt exempel använder jag konto 1220 och 1229. Jag använder sen konto 7973 - Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier.

K 1220 32 000 kr
D 1229 12 000 kr
D 1930 5000 kr
K 2611 1000 kr
D 7973 16 000 kr

Här bokförs nu utgående moms utan någon försäljning och då kommer programmet att varna i momskontrollen när det är dags för momsredovisning. Ett alternativ är att bokföra två poster med försäljning också. Först vanlig försäljning 25% i kredit. Sedan jämna ut samma belopp i debet med ett försäljningskonto som är momsfritt. På så sätt tar försäljningskontona ut varandra i bokföringen men det redovisas korrekt till momsrapporten eftersom det första kontot har momsrapportkod och det andra kontot inte har det.

Du får gärna återkomma om något är oklart så ska jag försöka förklara.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie. Vilket momsfritt konto skulle du föreslå att man använder i såfall?
Med vänlig hälsning TH
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det jag menar med ett försäljningskonto som är momsfritt är egentligen ett försäljningskonto som inte har någon momsrapportkod. Det spelar alltså ingen större roll vilket konto. Enklast är kanske att kopiera ett befintligt konto för vanlig försäljning och lägga på ett närliggande nummer. Ta sedan bara bort momsrapportkoden på detta kontot.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Om man säljer en bil kontant på en enskild firma som inte har någon moms att dra av, hur bokförs själva försäljningsintäkten(om man använder Eekonomi)?

Kan ni ge något exempel?

Hej!

Är bilen bokförd som ett inventarium? Blev det en förlust eller vinst vid försäljningen? Annie har gett exempel på hur det bokförs vid förlust i denna tråden.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle man inte kunna boka av restvärdet (hela inköpsvärdet- ackumulerad avskrivning) mot eget kapital och sedan ta upp hela försäljningen på ett försäljningskonto med 25% moms för att det skall bli rätt i momskontrollen.

/MVH Johan

Hej Johan!

Jag hade nog hellre gjort enligt Annies förslag nummer två och bokföra försäljningen på två intäktskonton. Ett i kredit och sen samma belopp i debet utan momskod.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår fortfarande inte  Annies förslag, kan någon förklara lite mer eftersom när jag hämtar konto 3051 försäljning varor 25% öppnas automatik en 2611 konto. jag blir glad om ni förklarar lite mera.

Hej

 

Såg den gamla tråd, tänkte på momsen i deklarationen då lägger man försäljningen i box 5 och momsen i box 10 och ska man sedan lägga den momsfria i box 42 eller ska den inte var med alls?

Hej!

 

Tack för din fråga. Man skall inte lägga försäljningen i båda rutorna nej, utan antingen är försäljningen momspliktig eller så är den momsfri. Den kan också tillhöra ens momsfria verksamhet, och då skall den inte vara med alls. Så om man till exempel tar en bilförsäljning som exempel så är den vanligtvis momsfri i om det är en personbil. Om ens verksamhet är momspliktig så skall denna försäljningen redovisas som en momsfri försäljning i ruta 42. Gör man en annan försäljning på en inventarie som man skall redovisa utgående moms på så skall försäljningen redovisas i ruta 5 och utgående momsen i ruta 10. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Hej,

 

Har lagt detta såhär

 

1510 debet 62 500

2611 kredit 12 500

3020 kredit 50 000

3054 debet 50 000

1221 kredit 60 000

1229 debet 16 000

 

Jag får inte ihop det har köpt den för 60 000 och sålt den för 50 000 avskriven med 16 000,,Tack på förhand

Hej!

 

Tack för din fråga. Baserat på ditt förslag ovan så antar jag att du sålt den för 50 000 ex moms och därmed då 62 500 kr ink moms. I sådana fall så stämmer första delen utmärkt, förutom att man inte använder 30XX konton vid försäljning av inventarier utan 39XX då den försäljningen inte tillhör ens huvudverksamhet. Själva delen av att ta bort värdet från 1221 och 1229 går till lite annorlunda än du angett, se nedan: 

 

1510 med 62 500 i debet

3973 med 50 000 i kredit 

2611 med 12 500 i kredit

1291 med 60 000 i kredit

1299 med 16 000 i debet

3973 med 44 000 i debet

 

Detta gör att du kommer ha 6 000 kr kvar på 3973 i vinst redovisad. Det man får tänka på vid försäljning av inventarier är att man gör det i två steg i verifikationen. Först hantera försäljningen i sin helhet så att intäkten och momsen blir rätt. Sedan så hanterar man bortbokningen av det bokförda värdet. Där skall man tänka att man tar bort värdet från 1221 i kredit och värdet från 1229 i debet. Differensen mellan dessa värden bokförs i debet mot 3973 för att minska vinsten. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej,

 

Ursäkta hur ska den bokföras från början till slut, 

 

//Tina

Hej Tina!

Jag är inte riktigt med på hur du menar med "hur den ska bokföras från början till slut". Menar du något ytterligare förutom det som min kollega Josefine har svarat dig på eller är det något oklart i konteringen som hon gett dig? Återkom gärna och förtydliga hur du menar så ska vi hjälpa dig. 

 

Väkommen /Tinna

Hej,

 

hon skrev att början var rätt som jag skrev och jag hänger inte med. Tänkte om ni skrev vilka konton jag ska använda från början till slut. Förstod inte om mina konton var rätt i början och sedan att hon fyllde på med kontonummer 😊

 

Hej igen!

 

Ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar. Den konteringen jag gav som förslag är hela konteringen, dvs för hela försäljningen samt  av bortbokning av värdet på inventarien som sålts. Jag ville bara förtydliga att du hade rätt tänk i din första del av konteringsförslaget du gav själv. Så för att förtydliga, detta konteringsförslag nedan är hela förslaget och baserat på den informationen du gav: 

 

1510 med 62 500 i debet

3973 med 50 000 i kredit 

2611 med 12 500 i kredit

1291 med 60 000 i kredit

1299 med 16 000 i debet

3973 med 44 000 i debet

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27