Hej,
Presentkortet bokas upp som en "skuld" när det säljs (D1910 och K2420 t ex). När det utnyttjas bokas D2420 och K30xx och 26xx som vid vanlig försäljning.
Jag har svårt att se att man skulle kunna blanda in ett RUT-avdrag i detta fall, då den som betalat tjänsten inte är samma person som har utnyttjat den, men jag håller enbart på med ROT och där hade det i alla fall varit omöjligt.
//Tina
Jag tycker du ska kolla detta med RUT noga. Min gissning är att presentkortet måste vara på ett belopp FÖRE RUT-avdrag. Jag tror alltså inte heller att man kan göra så.
Dessutom ska du inte fakturera någon moms när du fakturerar presentkortet. Det ska ske när presentkortet utnyttjas - se mitt svar ovan.
//Tina
När du gör fakturan konterar du 1510/2420.
När du får betalt för fakturan konterar du 1930/1510.
När du gör fakturan för tjänsten konterar du som vid vilken försäljning som helst.
När du får betalt konterar du 2420/1510.
Det är dock oklart när SKV kommer tycka att arbetet är betalt (presentkort eller arbetsfaktura) och vem som har betalt arbetet (den som köpte presentkortet eller den som utnyttjar det).
Om man t ex får en försäkringsersättning får man inte för samma arbete utnyttja ROT-avdrag och jag tycker det känns som detta ligger väldigt nära detta scenario, men jag kan ha fel.
//Tina
Jag tycker alltid det är bra att vara tydlig med sånt jag är osäker på, men om du har koll på RUT-reglerna i detta fall, så ska inte jag bråka 🙂
När fakturan betalas använder man bara konto 2420 för betalningen i stället för 1930 och sedan söker man ROT-som vanligt Om man av någon anledning inte kan registrera en betalning på 2420 i e-Ekonomi (använder själv Admin 1000) får man registrera den på 1930 och sedan göra en manuell verifikation D2420/K1930).
Hej - kopierar ditt inlägg och gör justeringar i det pga tidsbrist.
Hej igen!
Jag känner mig fortfarande osäker på om jag gör rätt.
1. Gör fakturan 3054 kredit och 1510 debet. OK
2. Gär en manuell verifikation 1510 debit och 2420 kredit. NEJ 2420K och 3054 D
3. När kunden betalt så matchar jag betalningen. OK
4. När jag utför tjänsten så gör jag en ny faktura med Rut. OK
5. Sedan lämnas presentkortet som betalning.
6. Bokför konto 2420 som betalning? JA. (Om det inte funkar i programmet får du bokföra med 1910 och sedan göra en manuell ver 2420/1910.)
7. Ansöker om Rut ?? JA
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.