Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniel S
MEDLEM

Bokföra förskott från privat konto vid inkråmsaffär?

Hej!

Skall försöka formulera min fråga begripligt 🙂

Under juni månad så skrevs avtal om att ta över en befintlig rörelse (Inkråmsaffär)

När köpeavtalet skrevs under så betalades ett förskott på 10%.

Vårt företagskonto var inte klart då så förskottet betalades från privat bankkonto (egna pengar), alltså finns inga sådana transaktioner på vårt företagskonto. 

Hur skall jag i Visma bokföra detta?

Resterande belopp betalas vid tillträdesdagen nu den 16/8, dessa pengar överförs från vårt företagskonto (1930) till säljaren.

Hoppas någon vill hjälpa en nybörjare..

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Beroende på om du har ett aktiebolag eller enskild firma så blir kontot man väljer lite olika, men i princip så bokför du det som en form av eget utlägg eftersom det skedde med privata pengar. Det vanliga bokföringskontot man använder i aktiebolag är kontogrupp 28XX, till exempel konto 2893 Skulder till närstående personer, kortfristig del. Det vanliga bokföringskontot om man har en enskild firma är 20XX kontogruppen, till exempel 2018 egna insättningar. Det viktiga är att du väljer det bokföringskontot du brukar använda när du bokför köp med privata pengar. Gällande vilka konton du bör använda till själva köpet av inkråmet så tror jag att denna tråden skulle kunna hjälpa dig : Bokföra köp inkråm

 

Om du skulle behöva hjälp med hur man gör det rent tekniskt i ditt Visma program så är det bara att återkomma vilket du använder, så kan jag skicka dig vidare till min kollega som kan guida dig, alternativt att du kontaktar vår fina support

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack för hjälpen! 

Jag tror att jag landat i hur jag skall göra nu så att det blir rätt!

Blev lite tydligare nu när hela AB affären är klar.

 

MVH