Hej Rolf!
Tack för din fråga. Man bör inte ha flera olika bokföringskonton om det gäller ett och samma bankkonto, då det blir fel i bokföringen då. Så om de olika samfälligheterna har samma bankkonto, men du vill hålla det separerat så du har bättre koll så är det resultatenheter som gäller. Detta gör att du både kan ha föreningens totala bokföring som den skall, samt kan hålla koll på de olika samfälligheterna via de olika resultatenheterna. Om det är så att de olika samfälligheterna har olika egna bankkonton, så behöver du även ha olika bokföringskonton till dem så att det blir korrekt i bokföringen. Du kan dock fortfarande använda dig av resultatenheter om du vill, för att hålla intäkterna och kostnaderna separata för dem alla.
Om du behöver hjälp med hur man hanterar resultatenheter i ditt program så kan du kontakta vår fina support som kan hjälpa dig med det. Du är också välkommen att återkomma om vilket program du använder, så kan jag skicka vidare din fråga till mina kollegor som kan förklara hur det funkar programmässigt.
Ha det fint!
/ Josefine