Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra gåva till anställd | Hur bokför jag gåva till en anställd?

 
7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Denna typ av så kallade minnesgåvor bokförs mot konto 7631 Personalrepresentation, avdragsgill, eller 7699 Övriga personalkostnader.

Minnesgåvor är skattefria och avdragsgilla om värdet inte överstiger 15 000 kronor inklusive moms inkomståret 2017. Skulle beloppen överskridas blir det både skatt och arbetsgivarvgifter på förmånsvärdet från första kronan. Mer information finns här:
http://www.skatteverket.se/privat/ska...
Harry_
MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Gåvor till styrelsen.


Hej!

Vi har gett avgående styrelseledamöter lite olika gåvor beroende på hur länge de har suttit med i styrelsen. Värdet varierar mellan 495-1795 plus moms. Hur ska jag bokföra detta? Blir det något förmånsvärde för mottagarna? Är det avdragsgill kostnad?
Harry_
MEDLEM

Blir det inte lite konstigt att personalkostnaderna ökar för att styrelsen får presenter. I så fall, ska även representation av styrelsen gå på 70-kontona?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Med tanke på att styrelsearvoden normalt sett bokförs på ett 7-konto (7240) borde deta inte vara något problem att bokföra även gåvor till styrelseledamöter i denna kontoklass.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Får inte ihop detta med vilka konton man ska bokföra skattefria resp skattepliktiga gåvor på. Här säger man att skattefria gåvor kan bokföras på antingen 7631 personalrepresentation, avdragsgill el 7699 övriga personalkostnader. Vid en tidigare kontakt med er angående skattepliktiga presentkort som gåva fick jag svar från Per Nyquist att detta skulle bokas på 7699. Hur går det ihop sig? Kan man blanda både skattefria och skattepliktiga på samma konto? Läser jag på Bokföringstips.se så ska skattefria gåvor bokföras på 7631 och skattepliktiga gåvor på 7699. 
Jag har använt mig av 7690 övriga personalkostnader för den skattepliktiga presentkortsgåvan men nu ska jag även bokföra en skattefri gåva var ska jag lägga den? Det som rör till det är att jag även bokfört personalkaffe som är en skattefri förmån på 7690 enl råd från er. Tänkte inte på att jag då blandade skattefritt och skattepliktigt förrän nu. Vad göra????
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Anette!
Mig veterligen finns det inte separata konton i baskontoplanen för skattepliktiga respektive skattefria förmåner/gåvor. Förmånsbeskattningen regleras vid löneutbetalningen, exempelvis i ett löneprogram. Däremot finns det olika konton för avdragsgilla respektive icke avdragsgilla kostnader. Men både skattefria och skattepliktiga gåvor/förmåner kan vara avdragsgilla och då finns inget hinder mot att bokföra dem på samma konton.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring uppvaktning - Visma Förening.

Hej!
Hur bokför jag en julblomma till en avgående styrelsemedlem eller revisor?