Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Shauto
MEDLEM

Bokföra hyra av bil (ej leasing) vid tjänsteresa

Jag har letat i forumet men hittar ingen fråga/svar som stämmer med vad jag söker.

 

Jag arbetar som fotograf. Vid enstaka enstaka uppdrag behöver jag hyra personbil (EJ LEASA) för att slippa använda min privata bil, men jag tycker det är luddigt hur jag ska kontera detta.

 

Nu behöver jag bokföra hyra av personbil vid ett tillfälle som hyrdes 1 dygn på Cirkle K.

Bilen användes ENBART för tjänsteresan och EJ PRIVAT.

 

Hur ska jag kontera detta?

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Då det rör sig om en personbil så har du rätt att göra avdrag för halva momsen under förutsättning att du nyttjat hyrbilen i en momspliktig verksamhet.

Kostnaden bokar du på resekostnader i kontogrupp 58. Vill du dela upp det med olika resekostnader så är 5820 kostnader för hyrbil.

 

//Carina

Tack för svar.

 

Vetgirig och nyfiken som jag är förstår jag inte varför jag inte får göra avdrag på 100% av momsen?

Ja varför, det är inte så lätt att svara på förutom att det är så lagstiftningen ser ut. Momslagen är en knepig lagstiftning där det är mycket lätt att göra fel.

Om du köper en personbil till din verksamhet så har du inte rätt att göra något momsavdrag på inköpet om du inte bedriver en taxiverksamhet eller bilskola (kan finnas ytterligare någon verksamhet, men det vågar jag inte svara på). Det som styr om man har rätt att göra momsavdrag är hur karossen på bilen ser ut. Det måste finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp för att man ska få göra momsavdrag vid inköp och fullt momsavdrag vid leasing/hyra.

De som stiftat lagarna har då ansett att man kan få rätt att göra momsavdrag med 50 % av momsen vid ett leasing- eller hyresavtal. Nu är inte detta hugget i sten eftersom Skatteverket har börjat titta på finansiell leasing och i vissa fall hävdat att detta är rena avbetalningskontrakt och att man därmed inte ska ha rätt att göra något momsavdrag på den leasingavgiften.