Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av varuprover från Tyskland

Fråga 1: Jag har köpt varuprover i Tyskland och fick och betalade av misstag en faktura på 2000 kr inkl. den tyska momsen (19%). Hur bokför jag rätt? Jag tänkte så här:
2441 K 2001,5 kr
5960 D 2000 kr
2615 K 500 kr
2645 D 500 kr
6570 D 1,5 kr
Fråga 2: Vi ska få en kredit/återbetalning på den felaktig fakturerade momsen. Hur ska jag bokföra det?

4 SVAR 4
Susanne86
MEDLEM

Hej!
Eftersom det redan finns moms på fakturan så ska ingen omvänd skattskyldighet redovisas. Du bokför alltså hela summan som vanligt inköp inkl den tyska momsen. Alltså ingen redovisning av beräknad ingående och utgående moms läggs på. Däremot bör du sedan få en kreditering på hela fakturan samt en helt ny korrekt faktura utan tysk moms.
Hälsningar
Susanne Liljeholm
Auktoriserad Redovisningskonsult i FAR
Esselem Redovisningsbyrå AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, Susanne. Jag har nu fått en helt ny korrekt faktura utan moms och ska få en återbetalning av momsbeloppet. Men hur måste jag nu boka den nya fakturan?
Susanne86
MEDLEM

Hej!
Den nya fakturan som nu är utan moms bokförs som varuinköp inom EU samt beräknad ingående och utgående moms. Du bör även ha fått en kredit faktura som du nu vänder bort mot den tidigare felaktiga fakturan. Beloppet som du har betalt för mycket bokför du på ex kontot 1684 fordran leverantör som sedan bokas bort när du får tillbaka pengarna!
/Susanne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Även om det finns som i detta fall Tysk moms på fakturan ska omvänd moms beräknas, se nedan från SKV hemsida.

Om förutsättningarna för att köpa varor utan moms från ett annat EU-land är uppfyllda men säljaren trots detta tagit ut moms i ett annat EU-land, måste du ändå beräkna och redovisa svensk moms i momsdeklarationen enligt ovan. Den svenska momsen beräknar du på varans pris inklusive den utländska momsen. Du har inte avdragsrätt för den utländska momsen som säljaren har tagit ut.