Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp från Hotels.com

Vi använder uteslutande av sajten hotels.com för hotellbokningar i Sverige och även utomlands. 
Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop det hur konteringen ska se ut.
Egentligen ska ju Hotels.com vara en förmedlningstjänst men i praktiken så sajten en återförsäljare då hotellet aldrig lämnar ut kvitton med  hänvisning till att det är hotels.com som redan försett oss med ett kvitto (utan moms).
Som jag förstår det så har hotels.com sitt säte i USA varpå bokningen borde konteras med tjänsteinköp 25% utanför EU. Det måste bli så hur jag än vrider och vänder på det. Spelar det någon roll om det bokade rummet är i Sverige eller utanför Sverige för konteringen?
En kontering på ett hotellrum för 1000 kr skulle i sådana fall se ut så här:
2440 K Levskulder 1000 kr
4661 D Inköp av tjänster utanför EU 1000 kr
2614 K  Ber utg moms inköp utl 250 kr
2645 D Ber ing momg utlandsförvärv 250 kr

Verkar det logiskt?
Och sen - många av dessa kostnader rapporteras idag manuellt in via utläggsredovisningar. Ponera att vi skulle aktivera Visma Resa & utlägg, klarar tjänsten av att hantera utlandsförvärv enligt ovan?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du verkar vara inne på rätt spår. Du köper  en tjänst av ett företag i USA, säljaren har inte lagt på moms eftersom tjänsten ska beskattas i köparens land enligt huvudregeln. Det gäller oavsett var i världen övernattningen sker. 

När det gäller frågan Resa & Utlägg så återkommer jag när jag kollat upp detta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Visma Resa & Utlägg hanterar inte denna kontering, jag gör om frågan till ett önskemål till förbättring.