Hej!
Jag har nyligen startat enskild firma och är helt ny på detta med bokföring.
I november förra året köpte jag en online-kurs i marknadsföring med delbetalning via Klarna. Delbetalningen kommer att pågå in på nästa år. Syftet med kursen var att använda kunskaperna i mitt företag som jag alltså nu har startat.
Vid köpet av kursen fick jag kvitto på hela beloppet med moms angivet. På kvittot står: betalningsdatum 1 nov 2023 och betalt belopp hela kostnaden för kursen. Dvs det ser ut som att jag betalt hela beloppet vid ett tillfälle. Det står ingenting om Klarna på kvittot.
Hur bokför jag detta korrekt? Kan jag bokföra kvittot som om jag betalt allt vid köptillfället, och alltså lyfta hela momsbeloppet vid deklarationen? Eller behöver jag bokföra varje enskild delbetalning som gjorts?
Jag betalar även ränta på delbetalningen. Hur gör jag med den? Den kommer ju att finnas med bland ränteutgifter i min privata deklaration. Kan jag låta det vara så? eller ska ränteutgiften bokföras i företaget och justeras i min privata deklaration?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du kan och skall bokföra upp hela summan och momsen för kursen vid första betalningstillfället. Du bokför det på följande sätt.
Visar med ett exempel där kursen kostnade 5 000 och du betalar 1 000 kr per betalningstillfälle.
Vid nästa avbetalningstillfäller så amorterar du 1 000 kr igen på skulden men det tillkommer 50 kr i ränta så kostnaden blir 1 050 kr
Hoppas detta hjälper dig vidare i detta ärende.
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim
Tack! Det börjar klarna lite men är fortfarande osäker på hur jag ska bokföra detta korrekt.
Jag betalade ingenting vid själva köptillfället, dvs 1 nov 2023 (datumet på kvittot).
Första betalningen till Klarna gjordes 27 nov 2023. Eftersom jag inte hade startat företaget än så betalade jag med egna pengar.
(Datum för företagsregistrering var 2024-09-18)
Köpesumma 13 119 varav moms 2 623,8
Delbetalning 24 mån
Totala räntan för 24 mån 2 862,28
Månadsbetalning till Klarna 667,5 med start 27 nov 2023 (varav amortering 546,625 och ränta 120,875 för att vara exakt)
Tyvärr går det inte att få underlag från Klarna som visar amortering och ränta per månad så dessa belopp har jag räknat ut själv. Bara den totala köpesumman och totala räntan kan man se hos Klarna. Sen har jag såklart detaljer från varje enskild transaktion från min bank. Räcker det som underlag?
Eftersom jag betalat med egna pengar gissar jag att jag ska välja 2018 Övriga egna insättningar? Tekniskt sett har jag ju inte betalat något vid köptillfället, men jag måste ju ange något belopp här så det blir väl Kredit 667,5 här? Av dessa är ju 546,625 amortering och 120,875 ränta så det blir väl D 2410 respektive D8415? Och sen ska jag lägga in köpesumma och moms och det är nånstans här jag snurrar till det..
mvh
Förvirrad nybörjare 🙈
Hej
I nedan förklaring så förmodar jag att du gör de kommande avbetalningarna från företagets bankkonto.
1. Då inköpet gjordes innan bolaget registrerades så kan du bokföra den första avbetalningen direkt och i den bokföra upp hela kostnaden.
2. Sedan bokför du de kommande avbetalningarna som min andra bild i det tidigare svaret.
/Joachim
Tack!
Jag hade aldrig kunnat lista ut på egen hand att jag skulle använda 5410 Förbrukningsinventarier.
Gör jag rätt om jag bokför resterande betalningar jag gjort innan företagsstart så här:
Angående framtida betalningar:
För att inte dra på mig extra kostnader innan jag börjat få några intäkter har jag har i nuläget inget företagskonto hos min bank. Jag har helt enkelt öppnat ett nytt privatkonto avsett för företaget.
Eftersom jag inte har intäkter ännu att betala med så kommer jag att betala med egna pengar, fast från det bankkontot jag öppnat för mitt företag. Räknas det då som betalat med företagskonto dvs 1930 eller är det 2018 Övriga egna insättningar?
/Kristin
Hej
Ja det blir korrekt förutsatt att du även har bokfört upp den totala kostnaden (Bild 1) i mitt tidigare svar.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.