Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av blogg/hemsida?

Hej! 


Jag håller på att starta en blogg och planerar att ta upp inkomster och utgifter i mitt enskilda företag. Hur bokför jag:

  1. Köp av hemsida/blogg från leverantör? 
  2. Återkommande kostnader för webbhotell och domän? 
  3. Intäkter såsom affiliates, samarbeten etc

Vilka konton använder jag? 

Tack på förhand!
Mvh Eva

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 6230 för 1 och 2 om även hemsida/blogg betalas i form av abonnemangsavgifter/månadsavgifter

Konto 3051 för sålda varor om de är belagda med 25 % moms
och
Konto 3041 för sålda tjänster om de är belagda med 25 % moms

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket för svar, Mikael! Jag tolkade konto 6230 som att det var mer ett konto för bredband od men kostnader för hemsida/blogg kan räknas in där också alltså?

Hittade denna text på nätet:
"Kostnader för hemsidor som utgör huvudprodukt i verksamheten och kostnader för hemsidor som används som marknadsföringportal (E-handel) eller informationsportal klassificeras som reklamkostnader och bokförs i kontogrupp 59"
Några tankar kring det? 😛

Tack igen!

/Eva   
Fd medlem
Inte tillämpbar

Frågan är om kostnaden är i form av månadsavgift för abonnemang eller engångskostnad för skapande av t ex hemsida.
Där kan skillnaden ligga i klass 62xx - för abonnemang/månadsavgift - eller klass 59xx - i reklamsyfte - eller annat 65xx för någon form av främmande tjänst.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ah, förlåt. Kanske skulle ha förklarat det tydligare. Engångskostnaden jag ska bokföra är för skapandet av hemsida. Sedan kommer jag att löpande behöva bokföra abonnemang för webhotell osv. Det sistnämnda faller alltså under klass 62 medan engångskostnaden bokförs under klass 59. Har jag förstått det rätt då? 

/Eva
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det blir rätt om du har köpt
engångskostnaden i reklamsyfte och abonnemanget för kommunikationen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och om det inte är i reklamsyfte så faller allting (engångssumma och abonnemang) under 62?

Förlåt att jag tragglar, men försöker att lära mig 🙂  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du tragglar inte, du vill kunna och förstå - bra.

Det som avgör hur just du vill bokföra är i vilket syfte skaffade du hemsidan? 

Om du gjorde det för att kunna kommunicera stämmer ju 6230 Datakommunikation perfekt


Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ah! Med ens blir det ju solklart! Då kör jag på 6230! Tack så jättemycket!! /Eva
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag ska betala för min kollegas hemsidas årsavgift som vi båda använder i vår podd. Han har redan betalt den och skickat mig en egen faktura från hans Visma. Ska jag använda 6230 för den eller finns det någon bättre? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

6230 blir alldeles utmärkt
Mikael