Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av hemsida från USA

Hej.
 Jag har köpt en websida från wix.com

Sedan tidigare har jag köpt domain och nu kopplat det till Wix. för att kunderna ska hitta till domainet.  Men det rör inte kostnaderna något.

Så hur bokför jag köpet av hemsidan, alltså 19.90dollar göras?
det är ifrån ett företag i USA?

betalningen är gjord ifrån mitt privata bank konto och det drogs 172,29 SEK.

Skulle va jätte tacksam för ett tydligt svar med kontoplan. 

Och ska jag göra en manuell verifikation? 
Jag bokför med kontantmetoden.

Mvh .

8 SVAR 8
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Eftersom du köpt en tjänst från ett land utanför EU bör leverantören sålt denna utan påslag för moms. Din uppgift blir då att redovisa både ingående och utgående moms på inköpet. När du använt privata pengar för att betala kan du använda konto 2018 och kontera via en manuell verifikation.

  1. Leta upp konto 6540 under Inställningar - Kontoplan. Ange momskod 22 (25%) på kontot.
  2. Skapa en manuell verifikation med följande kontering:
2018 K 172,29
6540 D 172,29
2614 K 43,07
2645 D 43,07
Fd medlem
Inte tillämpbar

ska man alltså lägga till momskod när jag inte behövde betala moms?

Ja, när man köpt tjänster enligt den s k huvudregeln från land utanför EU ska du redovisa både in- och utgående moms på inköpet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

NU har jag fått typ huvudvärk... 
Jag har bokfört som du sagt med 6540 på momskod 22. Men nu har jag hört att någon säger att den inte ska ha momskod, stämmer det, eller ska jag låta det ligga kvar på momskod 22.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emsha!

Du lade momskod 22 (25%) på konto 6540 då du köpt en tjänst utanför EU och skulle kontera enligt följande tråd: Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

Där föreslås konteringen:

Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln)
1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-
2645 momskod 48                 debet   2 500:-

I ditt fall valde ni konto 6540 istället för 4531, då det handlade om inköp av IT-tjänster. Ska du fortsätta att bokföra på 6540 men inköpet istället sker inom EU/Sverige så bör ni kolla över om momskoden ska behållas på bokföringskontot. 

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 
Jag har konterat såhär som Per sa tidigare:

6540  -  IT-tjänster   DEBET 176,79

2645  -  Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet   DEBET 44,94

2018  -  Övriga egna insättningar  KREDIT 176,79

2614  - Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25% KREDIT 44,94


Kan jag ha kvar det så?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om du ska använda kontot i samband med import av tjänst utanför EU, så kan du behålla momskoden. 

Ska du använda kontot i andra sammanhang? Då får du se över om momskoden stämmer. Detta kan nämligen variera beroende på vad det är för händelse du bokför.

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det är utanför EU 🙂 tack!