Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av värdecheckar, 4 för 3

Hej,

Jag har köpt värdecheckar med erbjudandet "köp 4 betala för 3". Jag har betalat € 300 och då fått fyra värdecheckar à € 100. Det är ingen moms på värdecheckarna utan den hanteras när man använder värdecheckarna. Så hur bokför man detta. I normalfallet när man får samma värde som man betalar för bokför man ju utbetalningen mot ett tillgångskonto ,och det kan jag ju göra för de € 300 som jag har betalat. Men de sista € 100 ska ju in på samma tillgångskonto, men vad ska man bokföra dem mot. Jag har ju i och med detta "fått" tillgången € 100. Blir det en övrig inkomst? Eller gåva? Hittar ingen info om detta.

 

En tanke någon kom med var att bara bokföra de € 300 jag har betalt och sedan bokföra "rabatten" vid nyttjandet av värdecheckarna. Men det tror jag blir fel. Köper jag något för € 400 är det detta beloppet som står som fakturabelopp (och som är momsgrundande) och nyttjar jag då fyra värdecheckar à € 100 minskas beloppet att betala till € 0 (under förutsättning att jag använder mitt momsregistreringsnummer så att de inte lägger på moms). Men det känns som att det blir fel att på eget bevåg bokföra en rabatt här som inte är specificerad på kvittot/fakturan...?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

4732 "Erhållna mängdrabatter (inkl. bonus)" kanske är kontot jag letar efter. Det verkar rimligt.

 

Jag hittade det i en annan tråd i forumet om att "Bokföra årsbonus/mängdrabatt till kommande inköp":

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-arsbonus-mangdrabatt-till-kommande-inkop/m...

 

Hej!

 

Tack för din fråga. Den tråden du hittade fungerar utmärkt i ditt fall, så själva värdecheckarna bokför du mot ett fordranskonto i sin totala form i debet och rabatten blir mot 4732 i kredit, och det du betalat blir då mot 193X i kredit. På så sätt får du visat rabatten, samtidigt som fordran är korrekt och utbetalningen blir korrekt redovisat.

 

Ha det fint!

/ Josefine