- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra kostnad som delas mellan föreningar
Hej alla kloka,
Jag är kassör i en liten ideell allmännyttig förening och vi har just köpt in en åkgräsklippare. Vi delar lokaler med en annan likadan förening, och de ska stå för halva priset för gräsklipparen.
Grejen är att min förening har betalat hela priset i butik, och nu ska jag fakturera den andra föreningen för halva priset. Frågan är bara på vilket konto jag ska bokföra deras inbetalning till oss. Borde det gå in som en "inkomst" på kontot för kostnader för arbetsmaskiner?
Vi använder kontantmetoden.
Mvh
Lisa
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är möjligt men ännu bättre om du bokför 50% av inköpet på konto 1680 och 50% som eran kostnad för arbetsmaskiner. Sen kan du fakturera bort fordran på 1680.
Fundera också på om eran kostnad istället ska bokföras på 5410 Förbrukningsinventarier.
Vänliga hälsningar
RoffaK
