Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnad utan kvitto/underlag

Något har köpts in till aktiebolaget på företagskortet men kvittot verkar ha fått vingar.
Hur bokför jag det?
Jag vet vad vad som köpts in men har ju inget underlag.
Bokför jag enbart kostnaden och hoppar över den avdragsgilla momsen?

Tacksam för svar.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mallan

Hoppas att ingen läser det här, men det där har även hänt mig – så du är inte ensam i världen – kanske en föga tröst men ändå.

Har du gjort köpet på ett företagskort då bör fakturan från banken duga som verifiering – problemet är möjligen att om inte momsen är redovisad på den – då blir det inget momsavdrag.

Men när man inte ens har ett ”indirekt bevis” på köpet gjorde jag så att jag skrev ut ett eget ”kvitto”, dvs ett blad där jag i klartext förklarade för mig själv vad som hänt och vilka belopp det var. Sedan placerade jag det dokumentet i bokföringen där det för tillfället borttappade kvittot skulle sitta – och sedan bokförde jag det hela med förhoppningen att originalkvittot skulle dyka upp – vilket det faktiskt gjorde.

Jag betvivlar att man får skaka galler för något enstaka kvitto på avvägar – men blir det snarare en regel än ett undantag – då ligger man nog pyrt till. Och jag misstänker att en del ”centralbyråkrater” kan ha en del synpunkter – men det får jag leva med.

Skall bli intressant att höra vad proffsen på bokföring säger.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

bra roffe, det du beskriver kallas utbytesverifikat och är korrekt i alla sina former - tycker även Skatteverket .

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hoppsan, där ser man – även en blind höna kan ju hitta ett korn här och där :-).