Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kostnader som täcks av stipendium?

Hej,
Hur bokför jag stipendier? Och ska de kostnader som täcks av stipendierna också bokföras?

Hälsningar,
Monica
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

När jag läser om stipendier så framgår det att stipendier är skattepliktiga för mottagaren om det föreligger krav på motprestation och skattefria om det inte föreligger något sådant krav. 

När det gäller kostnader som täcks av stipendier så antar jag att det är kostnader du normalt sett skulle ha bokfört i ditt företag och det enda som är skillnad nu är varifrån pengarna kommer. Satte du in pengarna på ditt bankkonto när du fick stipendiet eller är de öronmärkta för en speciell kostnad? Du får gärna utveckla din fråga lite om jag har missuppfattat dig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie,
De säger själva att stipendiet är skattefritt. Det var öronmärkt för att täcka resa, studiekostnad, boende och uppehälle. Med andra ord kostnader som jag själv skulle fått stå för utan stipendiet. Pengarna kom direkt in på mitt konto.

//Monica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Är detta stipendium något som tilldelats dig personligen från ett annat företag? I så fall borde det inte vara någon som behöver bokföras i din enskild firma, men kontrollera gärna detta med Skatteverket.