Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra lagervärde

Hej!
Bedriver en reparationsfirma där vi reparerar mobiltelefoner. Inköp av varor och material bokförs på konto 4051. Nu är det dags att bokföra lagervärde och jag undrar lite hur vi ska göra. 
Vi har bokfört lagervärde tidigare i visma enskild firma. Detta finns på konto 1400. Om värdet där var 50 000 men vid inventeringen nu är 100 000 ska skillnaden, dvs. 50 000 bokföras som kredit på konto 1400 och debet på konto 4960 om jag förstått det rätt? Hur påverkar lagerökningen resultatet för året? 
Med vänlig hälsning,
Jesper

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om ditt lager har ökat i värde ska du debitera 1400 och kreditera 4960. Det innebär att lagervärdet ökar och årets varukostnad minskar. Med en minskad kostnad för varor får du ett högre resultat. Varför blir det då så?

Jo, för varukostnad ska visa kostnaden för de varor du använt i verksamheten under året. Under året bokför du dina inköp mot konto 4051. Men om ditt lager har ökat i värde har dessa varor inte använts, utan lagts i varulagret. Genom bokföringen i samband med lagervärderingen justeras därför varukostnaden ner med värdet av de varor som tillkommit i lagret.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!
Betyder det att om mitt lager då ökat med 50 000 kr så minskar mina kostnader med samma värde vilket gör att min vinst blir högre? 
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, det är rätt uppfattat!