Jag har köpt ett markistak på leasing. Första fakturan fick jag av markisföretaget
Där står det
Betalningsvillkor:
90000:-+moms som första förhöjda och resterande
belopp 168541:- leasas på 60 mån via Wasa
netto 90000:-
moms 22500 :-
att betala 112500:-
Jag bokade denna som 90000:- på 1110 byggnader o drog momsen
sen kom första fakturan från Wasa Kredit
1a förhöjd leasinavg 90000:-
avgår tidigare inbet belopp -112500:-
förskottskostnad 1789:-
leasingavgift 3157:-
försäkring 759:-
uppläggningsavg 450:-
moms 24039:-
totalt 7694:-
hur bokför jag det här?
Jag har ett huvudbry till...
Jag har även en annan leasing på maskiner och inventarier till ett nytt företag som inte startat igång än på samma sätt som ovan (genom wasakredit). Det handlar om maskiner men även mindre skaer som bunkar och slevar som klumpats ihop på samma avtal. Allt är således inte inventarier.
Då det nya företaget ännu inte har någon kreditvärdighet så har leasingen tagits på ett av mina andra företag som nu skavidarefakturera till det nya i samma takt som leasingen betalas av varje månad.
Hur vidarefakturerar och bokför jag det på för vis?