Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra materialinköp för tillverkning av varor

Hej. Jag har enskild firma inom kläddesign och sömnad. Undrar lite vilket konto jag lämpligast bokför inköpen av materialet på? Det är ju inget jag säljer vidare utan använder detta för att skapa nya produkter.
Mvh

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Föreslår 4010 Inköp material och varor.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Menar du 4000, som ersatte 4010? Eller bör jag göra ett eget konto för det.
Vad är skillnaden på att bokföra det på t ex förbrukningsmaterial? Är det felaktigt?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag skulle föredra 4010 och ha det som ett eget konto för material.

I kontogrupp 4XXX (där 4010 ingår) brukar man bokföra material som används för att tillverka de varor man säljer. Jag såg att du sysslade med sömnad och då bör sömnadsmaterial bokföras inom denna kontogrupp.

Förbrukningsmaterial ligger inom kontogrupp 54XX dvs sånt som man behöver för att kunna tillverka sina varor men som inte ingår i den slutliga varan. Synålar skulle kunna vara ett bra exempel (om man använder sådana nuförtiden).

Sen vad som är rätt eller fel är svårt att säga.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack ! Bra beskrivning ! (de flesta brukar vara rätt otydliga)

Om det då finns båda på ett kvitto. Exempel: har köpt tyg för 300 och en skräddarsax för 50. Behöver dessa då bokföras på olika konton?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ja så skulle jag göra. På så sätt kan du periodvis jämföra dina sömnadsintäkter med dina sömnadsmaterialkostnader och få fram din bruttovinst i den verksamheten.

MVH
Rolf