Det här svaret fick jag i en annan frågespalt: Man skulle kunna bokföra momsen på ett eget momskonto, t ex 2611 eller 2612 (även om de kallas något annat i BAS-planen), för att hållla sär den från den utgående momsen i den enskilda firman. Omsättningen måste motsvara momsen på deklarationen, så man kan t ex bokföra omsättningen på ett nollkonto för att ta fram den när man ska göra momsdeklarationen.
SKVs svar: Om du har enskild firma och redovisar moms samt moms på överskottsel från solceller så redovisas detta i en och samma momsdeklaration. I momsdeklarationen redovisar du alltså all moms för respektive period. Du torde kunna bokföra elförsäljningen på ett annat konto än de du bokför i din huvudsakliga verksamhet i enskilda firman.
Det är inte OK med en differens mellan ruta 5 o 10 inte om man lämnar elektroniskt. Då får man ett felmeddelande. Jag har ställt en följdfråga till SKV
Jag skapade 2 konton 0001 och 0002 där 0001 är kopplat till momspliktig omsättning och 0002 är inte kopplat till någon moms utan endast som motkonto för att balansera verifikationen. Kan detta vara en smart lösning eller kan den ställa till problem?
Det borde funka, sen är jag just nu osäker på hur programmet hanterar 0-konton. Om jag hade varit du så hade jag skapat konton under 3xxx men använt på samma sätt för att får plus minus noll i resultatet men ändå påverka momsdeklarationen.
/Anna
Anna Svensson ~Content producer, Visma lönefamilj~