Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra momsen i småskalig elproduktion

Hur bokför man momsen på inkomst av småskalig elproduktion? momsen ska deklareras men inte intäkten. Det finns redan moms från en enskild firma:

12 SVAR 12
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om jag inte minns fel så är det särskilda regler som gäller när moms för el-produktion ska redovisas. 
Görs detta på den vanliga momsdeklarationen?

Är det då okej att det diffar mellan ruta 05 och 10?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det är nog inte OK att det diffar mellan ruta 5 och 10. Tror inte ens det går att lämna den elektroniskt om det diffar.

Nej, det är lite så jag tänkte med. 

Vill du kontrollera med Skatteverket hur momsen ska redovisas? För om omsättningen inte ska redovisas men momsen ska det så blir det ju naturligt en differens mellan rutorna.
Eller är det kanske så att det endast är omsättningen som ska redovisas? Läser på sidan: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/redovisabetalamoms/fyllaiblanketterna.4.3a2a5... och där verkar el ingå i ruta 42...

Som du märker är jag väldigt osäker på detta, så kontrollera med Skatteverket så kan vi hjälpas åt sen! 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret fick jag i en annan frågespalt: Man skulle kunna bokföra momsen på ett eget momskonto, t ex 2611 eller 2612 (även om de kallas något annat i BAS-planen), för att hållla sär den från den utgående momsen i den enskilda firman. Omsättningen måste motsvara momsen på deklarationen, så man kan t ex bokföra omsättningen på ett nollkonto för att ta fram den när man ska göra momsdeklarationen.

okej, men ska momsen då fortfarande redovisas i ruta 10? eller hur ska momsen redovisas?
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det måste den väl för det finns ju ingen annan stans att redovisa den på. Jag har ställt en fråga till SKV men inte fått något svar ännu.

Topp, meddela mig när du vet så kan vi klura ihop eller om du löser det själv så är jag ändå rätt nyfiken på hur det blev! 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

SKVs svar:
Om du har enskild firma och redovisar moms samt moms på överskottsel från solceller så redovisas detta i en och samma momsdeklaration. I momsdeklarationen redovisar du alltså all moms för respektive period. Du torde kunna bokföra elförsäljningen på ett annat konto än de du bokför i din huvudsakliga verksamhet i enskilda firman.

hmm. de svarade inte på vilken ruta det ska redovisas i eller om det är okej med en differens mellan ruta 5 och 10?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inte OK med en differens mellan ruta 5 o 10 inte om man lämnar elektroniskt.
Då får man ett felmeddelande. Jag har ställt en följdfråga till SKV
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skapade 2 konton 0001 och 0002 där 0001 är kopplat till momspliktig omsättning och 0002 är inte kopplat till någon moms utan endast som motkonto för att balansera verifikationen. Kan detta vara en smart lösning eller kan den ställa till problem?

Hej!

Det borde funka, sen är jag just nu osäker på hur programmet hanterar 0-konton. Om jag hade varit du så hade jag skapat konton under 3xxx men använt på samma sätt för att får plus minus noll i resultatet men ändå påverka momsdeklarationen.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~