Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Bokföra och registrera kundfaktura som konstaterad kundförlust på grund av konkurs

Jag har ett aktiebolag och bokför enligt kontantmetoden i eEkonomi. 

Jag har 2024 ej fått betalt av kund på grund av konkurs, dvs en konstaterad kundförlust. 

Enligt guiden här: https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-smart/sv-se/content/online-help/sales-invoices-register-...

så står det att man kan gå in på kundfakturan och välja "Åtgärder - Registrera kundförlust."

Men jag hittar inte detta val på denna faktura. Hur ska jag göra? 

Det står i guiden "Observera att du inte kan bokföra en befarad eller konstaterad kundförlust löpande under året om du använder dig av kontantmetoden som bokföringsmetod. När du använder kontantmetoden bokas din kundfordran upp i slutet av året och därefter har du möjlighet att registrera en kundförlust så som beskrivs här."

Innebär det att jag behöver avsluta året med årsredovisning/bokslut innan jag kan gå in på fakturan och välja "registrera kundförlust"?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du inte hittar valet jag vissar på bilden nedan behöver jag en liknande skrämdump på hur det ser ut i ditt system alternativt så ringer du in till vår support på 0470 - 70 62 00.

Sedan är det viktigt att du först har bokfört upp en kundfordran på fakturan. I instruktionen för kundförluster står det öven följande.

Observera att du inte kan bokföra en befarad eller konstaterad kundförlust löpande under året om du använder dig av kontantmetoden som bokföringsmetod. När du använder kontantmetoden bokas din kundfordran upp i slutet av året och därefter har du möjlighet att registrera en kundförlust så som beskrivs här.

/Joachim

Såhär ser det ut: 

Screenshot 2025-01-16 at 10.58.44.png

Så steg 1 är att bokföra en kundfordran? Hur gör jag det? (tack för hjälpen)

Hej

Du behöver gå in under Inställningar > Räkenskapsår och IB. Klicka på året det gäller (2024) och sedan på knappen redigera.

På nästa sida så har du en knapp nere till höger för att bokföra upp kundfordringar och lev skulder.

Börja med detta och se sedan om valet registera kundförlust kommer upp.

/Joachim

Tack. Jag tryckte på den knappen som du visar och sedan bokfördes en kundfordran upp i programmet automatiskt. Sedan gick jag in på kundfakturan och kunde trycka på "Registrera kundförlust" och valde att bokföra den 24-12-31. Är detta korrekt? Se bilder nedan. 

Screenshot 2025-01-16 at 13.41.55.pngScreenshot 2025-01-16 at 13.42.48.png

Hej

Det är helt korrekt gjort.

/Joachim

Tack för svar. En följdfråga. Nu när jag ska skapa momsredovisningen för 2024 får jag följande avvikelse (som gäller momsen på den konstaterade kundförlusten):

Screenshot 2025-01-16 at 18.02.54.png

Hur hanterar jag detta? 

Hej

Orsaken är att det saknas momskod på konto 6351. Du behöver korrigera den så den ser ut på detta sätt.

Om allt du säljer har 25% moms så kan du ställa in 6351 på detta sätt under Inställningar > Kontoplan. Så kommer det automatiskt bli rätt ifall detta händer igen vilket vi i och för sig inte hoppas.

/Joachim