Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Bokföra överföring mellan bankkonto - vilket datum?

Hej!

 

Jag har två konton, 1930 (konto i SEK) och 1980 (valutakonto i EUR). Jag har överfört 100 EUR från 1930 till 1980. Det jag undrar är hur det ska bokföras i Visma eEkonomi? Jag har synkat båda bankkonton med Visma, och bankerna har två olika datum för sina transaktioner: pengarna skickades från 1930 2022-12-01 och kom fram till 1980 en dag senare, 2022-12-02.

 

Om jag går in på 1980 och tar matcha därifrån så får jag fylla i belopp i SEK (som jag kan se på 1930 så inga konstigheter), men den kan inte koppla ihop den själv med rätt transaktion på 1930 som ju skedde dagen innan, så istället blir det en ny rad i kontoutdraget på 1930. Jag skulle ju manuellt kunna ta bort den andra raden, men då stämmer inte datumet i kontoutdraget inne i Visma mot vad som visas när jag är inne på banken? Eller finns det ett bättre sätt?

 

Tack på förhand!

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Victor,

Ska du vill matcha bankhändelsen från valuta kontot till en annan bankhändelse på ett SEK-konto så behöver du gå in på SEK-kontot (jag tolkar dig som om du lägger upp händelserna manuellt) och välja ändra bankhändelse samt bocka i utlandsbetalning. Sedan kommer du att kunna matcha bankhändelsen mot en annan bankhändelse.

 

Om du vill att vi visar dig i programmet rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjäler vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Ha en fin dag!

 //Tinna

 

Jag kanske inte var tydlig. Jag har alltså importerat in kontoutdrag med transaktionerna från båda bankerna in i visma. Men oavsett om jag börjar från 1930 eller 1980 och tar matcha så får jag inte fram den andra transaktionen att koppla ihop med. Kan det bero på att deras datum är olika? När jag överför från 1930 till skattekontot fungerar det ju däremot fint, då matchas det ihop utan problem.

Hej @VictorB, tack för ditt förtydligande.

 

Den överföringen du försöker göra mellan företagskontot och valutakontot fungerar endast om man har bankkoppling. Dock funkar det fint att göra överföringen mellan företagskontot och skattekontot som du själv uppmärksammade. 🙂

 

När du inte har bankkoppling kan du bara matcha den ena bankhändelsen på det ena kontot. Därefter behöver du ta bort dubletten på det andra kontot, där du inte vill ha händelsen.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Aha, ok. Men då låter det som jag gjorde rätt från början då, vad bra 🙂 

Då återstår egentligen min ursprungsfråga om datumet. Det är ju ett datum då pengarna skickades från 1930 och ett när dom kom fram på 1980. Vilket av dessa två datum ska jag använda (om det spelar någon roll)?

Hej @VictorB

Vilket datum du ska välja spelar ingen större roll i detta läget. Jag hade valt det datum pengarna skickades från 1930. 

 

//Tinna