2023-08-22
15:02
Hej! En kanske dum fråga jag funderat på nu när det är dags för bokslut och tiden för bokföring: Allt ska vara bokfört och månaden låst senast 50 dagar efter månadens utgång. eEkonomi varnar ju även om detta. Men, när året är slut och företaget ska deklarera och göra bokslut, då har man mycket längre än så på sig att deklarera och göra klart bokslutet? Ta tex skatten, den beräknade skatten ska ju bokföras 2512K/8910D på årets sista dag. Däremot öppnar deklarationen först i september om året tog slut i Juni. Hur bör man göra? Gör deklaration, skickar in i september, bokför den och alltså väntar med att låsa den sista perioden?
... Visa mer
2022-12-09
20:22
Aha, ok. Men då låter det som jag gjorde rätt från början då, vad bra 🙂 Då återstår egentligen min ursprungsfråga om datumet. Det är ju ett datum då pengarna skickades från 1930 och ett när dom kom fram på 1980. Vilket av dessa två datum ska jag använda (om det spelar någon roll)?
... Visa mer
2022-12-08
16:34
Jag kanske inte var tydlig. Jag har alltså importerat in kontoutdrag med transaktionerna från båda bankerna in i visma. Men oavsett om jag börjar från 1930 eller 1980 och tar matcha så får jag inte fram den andra transaktionen att koppla ihop med. Kan det bero på att deras datum är olika? När jag överför från 1930 till skattekontot fungerar det ju däremot fint, då matchas det ihop utan problem.
... Visa mer
2022-12-07
21:28
Hej! Jag har två konton, 1930 (konto i SEK) och 1980 (valutakonto i EUR). Jag har överfört 100 EUR från 1930 till 1980. Det jag undrar är hur det ska bokföras i Visma eEkonomi? Jag har synkat båda bankkonton med Visma, och bankerna har två olika datum för sina transaktioner: pengarna skickades från 1930 2022-12-01 och kom fram till 1980 en dag senare, 2022-12-02. Om jag går in på 1980 och tar matcha därifrån så får jag fylla i belopp i SEK (som jag kan se på 1930 så inga konstigheter), men den kan inte koppla ihop den själv med rätt transaktion på 1930 som ju skedde dagen innan, så istället blir det en ny rad i kontoutdraget på 1930. Jag skulle ju manuellt kunna ta bort den andra raden, men då stämmer inte datumet i kontoutdraget inne i Visma mot vad som visas när jag är inne på banken? Eller finns det ett bättre sätt? Tack på förhand!
... Visa mer
2022-10-10
22:11
Tack för svaret! En sista fråga (tror jag!) kring det här: Vi säljer genom flera Amazon-marknader, tex Amazon.se och Amazon.de. Försäljningen, avgifterna och utbetalningarna är hos Amazon separerade per marknad. Så att om vi säljer för 100 på Amazon.se och 200 på Amazon.de så blir det två separata utbetalningar (och separata avgifter och så vidare). Detta gör att det blir lite krångligt att hålla rätt på hur mycket som ska tas från 1519K / 2440D i sista steget för att det ska gå jämt upp och inte någon av 1519/2440 ska bli negativ/positiv, eftersom det inte räcker att bara kolla på deras saldon. En ide jag hade var att i slutet av månaden göra en separat verifikation som jämnar ut det, och istället ta alla utbetalningar mot 1519K enbart. Tex, ifall det finns 350kr på 1519 och 300kr på 2440 i slutet av månaden skulle det kunna bli: 1519K 300 2440D 300 Så i slutändan blir det 50kr som ligger kvar på 1519 till nästa månad. Eller det kanske är dumt att göra såhär, tex ifall vi har något annat än Amazon som ligger på 2440?
... Visa mer
2022-10-08
21:59
Tack för svar. Det är precis så med avgifterna, dom dras på samma gång som utbetalningen görs. I vissa fall kan det bli att avgifterna + "deposition" är högre än det som sålts, så istället för en utbetalning blir det en inbetalning, men det löses med att byta till 1930D till Kredit i sista steget antar jag? Depositionen håller dom på för att kunna hantera chargebacks returer mm och beror av försäljningen och blir tillgänglig för utbetalning efter tex 14 dagar från en försäljning, men det varierar. Egentligen kanske man inte ska kalla det deposition utan bara se det som fördröjd utbetalning från Amazon? Effekten blir ju samma som dom försäljningar som sker samma dag som utbetalningen som inte heller hinner komma med. Om jag tänker på det som att det är Amazon som är skyldig pengar (vilket det ju är, kunden har ju redan gjort sin betalning). Då borde jag kunna använda 1684 hela vägen, och steg 3 skulle då inte innehålla något om "depositionen"? Dvs då skulle det bara bli: 1930 D 100 1684 K 200 2440 D 100 Och dom 50kr får ligga kvar tills nästa bokning.. Det blir ju iaf smidigt att boka 🙂
... Visa mer
2022-10-06
21:33
Vi säljer varor på Amazon, och bokför med fakturametoden. Jag funderar lite på hur det ska bokföras på bästa sätt. Amazon betalar ut pengar 1-2 gånger per månad, men från utbetalningen dras diverse avgifter samt att dom håller kvar en del pengar som deposition (det hela uppdelat per land, typ Sverige, Tyskland osv). Det är även möjligt att ingen utbetalning sker, eller att vi får betala in pengar ifall avgifterna är högre än det som är sålt. Låt säga att jag säljer en vara för 200kr, då skulle det kunna bli såhär 3051K 200 2611K 50 1510D 250 Sedan får jag en faktura från Amazon på diverse avgifter, som också summeras till 100kr: 2440K 100 4535D 100 2645D 25 2614K 25 Slutligen betalar Amazon ut 100kr (och håller på 50kr i deposition).. 1930D 100 1510K 100 Men det är nu jag blir osäker. 1. Är 1510 och 2440 rätt konton? Och borde det vara en verifikation så dom tar ut varandra? 2. Vilket underlag ska jag använda för Amazons utbetalning? Amazon speccar inte exakt vilka köp / avgifter som hör ihop till en viss utbetalning, utan det finns bara en lång transaktionslista på vad som hänt på Amazon-kontot. Tack på förhand!
... Visa mer
2022-08-26
21:34
1Gilla
Tack för återkopplingen. Jag kan ju se som du skriver att det blir bättre i momsrapporten/bokslutet när alla försäljningar och momsvärden summeras och avrundningarna kan ta ut varandra.. Men vi skapar fakturor i ett annat program som räknar enligt skatteverkets modell jag länkade till, och det tar ju emot att sen vid bokföring av fakturan att siffrorna i visma inte är exakt samma som det som står på själva fakturan. Dock insåg jag att det går att justera den automatiska uträkningen ifall man verkligen vill, så det är väl ingen stor sak oavsett.
... Visa mer
2022-08-26
21:18
Usch nu skäms jag, tur är det är tydligare vad som är vad och att man kan lägga upp mallar när man lägger in det i Visma! 🙂 Det låter ju bra det du skriver, det är ju mycket enklare. Jag gjorde även ett par bokningar enligt den tolkningen först faktiskt.. men sen blev jag osäker och "ångrade mig" och skrev inlägget här. Trevlig helg!
... Visa mer
2022-08-25
21:25
Oj, insåg nu när jag läser ditt svar att jag skrev fel kontonr, jag la den Tyska momsen på 2651 och inte 2641, den är ju som du skriver redan upptagen. Ursäkta för förvirringen! (jag har uppdaterat mitt första inlägg med rätt konto nu). Men det kanske är ännu bättre att lägga dessa på 267x, eftersom 2650 redan verkar användas? Jag är lite osäker på vilka konton som man kan ta, förutom att titta i vismas kontoplan och bas-planen. Annars är jag helt med på vad du skriver om den här biten. Till huvudfrågan: Skatteverket skriver såhär om vad som ska rapporteras i periodisk sammanställning och momsruta 35: "Anskaffningsvärdet för varor du överfört till en egen filial eller verksamhet i ett annat EU-land om verksamheten är momsregistrerad där. Med överföring menas en gränsöverskridande varutransport inom EU utan att varan byter ägare." Dom skriver även såhär om vad som ska finnas med i den periodiska sammanställningen: "Uppgift ska lämnas om överföring av varor från Sverige till ett annat EU-land om överföringen likställs med omsättning enligt 2 kap. 1 § andra stycket ML den som överför varorna är registrerad till mervärdesskatt i det land dit varorna förs" Dom skriver även mer om samma sak på fler ställen med lite andra formuleringar. Givet att jag inte missuppfattat det här så tänker jag att jag i bokföringen behöver lägga in detta i bokningen för försäljningen på något vis, så att jag kan få med siffrorna till momsrapporten och sammanställningen. Så dom 20kr i inköpspris i mitt exempel behöver komma in på ett tysk överförings-konto?
... Visa mer
2022-08-24
22:13
Hej! Vi säljer en vara från Sverige till privatperson i Tyskland, där vi är momsregistrerade (genom en mellanhand). För att hålla rätt på den tyska momsen osv har jag lagt upp två konton: 3110 - Försäljning Tyskland, excl tysk moms 2651 - Tysk VAT En bokning där en vara säljs för 100kr skulle då kunna bli: 3110D 81 2651D 19 1510K 100 När sedan skatten betalas så blir det: 2651K 19 1980D 19 Så långt allt väl. Men till den svenska skattemyndigheten ska anskaffningsvärde, tex 20kr, rapporteras i momsruta 35 (och i den periodiska sammanställningen). I momsruta 35 ligger även B2B-försäljning inom EU. Hur ska jag boka det på ett bra sätt? Det bästa vore om den tyska försäljningen dessutom inte blandades med B2B som ligger på 3058. 3??? K 20 ???? D 20 Tack för svar!
... Visa mer
2022-08-11
13:51
Tack för svar! Nja, FTI är något som producenterna själva har skapat, för att kunna uppfylla kraven som myndigheterna ställer. Dvs, det är ingen myndighet (det är naturvårdsverket som står för den delen), utan för att alla producenter var och en själva ska slippa sätta upp återvinningsstationer osv så har dom gått samman o skapat FTI för att dela på jobbet.
... Visa mer
2022-08-10
13:31
Hej!
Efter att ha bokfört ett tag har jag märkt att dom flesta kontona är gjorda för svenska affärshändelser, medan sådant som berör EU och utanför EU grupperas ihop. Ett bra exempel är "4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %".
Mycket av våra affärshändelser sker mot utlandet, tex annonsering, avgift för frakt & lager, avgift för marknadsplats med mera. Om vi tar internetreklam som exempel, så ligger den på 5970. Om jag lägger all reklam på den blir det lite struligt att hålla rätt på svensk reklam vs EU-reklam som ju ska ha olika moms-bokningar. Är det bättre att skapa ett nytt konto, tex 5971 för EU-reklamen? Eller löser man det på något annat sätt?
Helt enkelt, vad är bästa sättet att hantera det här på? Finns det några rekommendationer?
Tack på förhand!
... Visa mer
2022-08-08
20:50
1Gilla
Frågade skatteverket om frågan i den här tråden och fick ett svar från skatteverket, som även gäller den här frågan, så tänkte att jag klipper in det här också: För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens. Denna information finns att ta del av här: Varor - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338174.html Tjänster - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338177.html
... Visa mer
2022-08-08
20:49
Fick ett svar från skatteverket, som löser både den här frågan och den i den andra tråden på ett tydligt sätt: För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens. Denna information finns att ta del av här: Varor - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338174.html Tjänster - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338177.html
... Visa mer
2022-08-08
14:08
Hej!
Som säljare av varor har man producentansvar (EPR / Extended producer responsibility), vilket går att hantera genom att gå med i och rapportera till tex FTI för svenska förpackningar, El-kretsen för svenskt elektronikavfall eller andra EPR-organisationer ifall man säljer tex till Tyskland. Vilket bokföringskonto är lämpligt att använda?
Ett par förslag jag funderat på själv:
4531 Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms (för EPR-organisation utanför EU)
6560 Serviceavgifter till branschorganisationer
6590 Övriga externa tjänster
Tack på förhand!
... Visa mer
2022-08-05
12:55
Hej! Tack för svar. Det andra inlägget handlade om hur det kan bli strul när en försäljning hamnar i olika perioder (om nu inte Josefine tänkte på valuta-diffar redan då förstås). Men det problemet löses om man har helårs-rapportering av momsen. Här undrade jag kring den lilla valutadiff som kan uppkomma även om försäljningen som sådan hamnat i rätt period. (Ska tillägga att jag även har ställt frågan till skatteverket, men tänkte se om ni visste redan då skatteverket både är långsamma och ibland ganska otydliga)
... Visa mer
2022-08-05
12:42
Givet att reglerna är som skatteverket skriver tycker jag att det naturliga vore för visma att följa dom. Intressant nog så om jag manuellt skriver in 26,065 i en debit/kredit-ruta, så avrundas den till 26,07. Så det är bara när hela raden skapas genom moms-beräkning som "skolboksmetoden" används.
... Visa mer
2022-08-04
21:34
Tack för svar! Då förstår jag vilka regler den använde iaf 🙂 Men, har du någon referens till dessa avrundningsregler? Jag tycker det känns fel, skatteverkets sida är ju tydlig på hur det ska avrundas för att ta fram momsen? Ska jag inte följa vad dom skrivit när jag tex skapar faktura mm? Givet att jag använt skatteverkets regler för mitt pris, kan jag då göra på vismas sätt i bokföringen? Debit o Kredit kommer ju inte gå jämnt upp då, om jag använder vismas avrundning där, men skatteverkets avrundning i det faktiska beloppet som kunden betalade? (Det var såhär som jag stötte på detta problem) Jag har försökt googla runt och hittade på FAR Online samma beskrivning som skatteverkets text: https://www.faronline.se/dokument/rattserien/ratt-moms/o2/rm_oresavrundning/
... Visa mer
2022-08-04
13:22
Hej! Vi har försäljning till företagskunder i andra EU-länder och behöver alltså lämna en periodisk sammanställning. Jag säljer varan i EUR. När jag gjort det har jag använt valutakursen på fakturadatum. När jag sedan bokför försäljningen på 3108D så blir ju det naturliga att använda valutakursen dagen som pengarna kom till banken (så som jag gör med alla andra försäljningar). Nu till frågan: Upplägget ovan gör att summan i den periodiska sammanställningen kommer skilja sig lite mot den som står i momsrapporten, eftersom dessa belopp använder olika växelkurser. Är det problem att dessa två skiljer sig lite? Tack på förhand!
... Visa mer
2022-08-03
22:43
Tack för svaret! En uppföljning: Behöver vi periodisera något och i så fall hur? Vad jag kunnat läsa mig till så är gränsen 5000kr. Dvs, innan stödet betalades ut borde det det, men efter stödet kan vi ta allt på en gång?
... Visa mer
2022-08-03
22:27
Hej!
Företaget har registrerat ett varumärke hos EUIPO, för 850 EUR. Efter ansökan sökte vi även (och fick) ett stöd/bidrag ur EUIPO SME Fund på 637,50 EUR. Dvs i slutändan har vi betalat 850 - 637,5 = 212,50 EUR för varumärket. Extra struligt så skedde ansökan i ett räkenskapsår, och stödet utbetalades i nästa räkenskapsår. (Vi bokför enligt kontantmetoden)
Frågan är bara hur jag kan bokföra detta? Varumärket på 6930D 850EUR.. men resten?
Tack på förhand!
... Visa mer
2022-08-03
20:36
Hej! När jag gör en bokning och bokför en frakt på 3520 på 104,26kr så kommer visma eekonomi automatiskt lägga till en rad för konto 2611 med momsen. Det skumma är att den räknas ut till 26,06kr, vilket inte stämmer med mina egna beräkningar som visar på 26,07kr. Dvs 0,01kr saknas. Räknar jag manuellt får jag det till 104,26 * 0,25 = 26,065. När jag sedan läser på skatteverkets sida så ska 5an avrundas uppåt, alltså till 26,07? https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/321578.html#h-Avrundning-vid-berakning-av-mervardesskatten Är det något jag missat?
... Visa mer
2022-05-09
12:59
Hej!
Jag säljer varor på Amazon inom EU, bl.a. Amazon Tyskland. Jag blir inte riktigt klok på när det ska bokföras med kontantmetoden. Alltså vilket datum händelserna ska bokas på och hur all försäljning ska delas upp.
Amazon fungerar på vad jag tror är ungefär samma sätt som Klarna, alltså att dom gör en utbetalning ett par gånger per månad, på belopp för försäljning minus diverse avgifter Amazon tar ut. Denna utbetalning kan då gälla försäljning som skett månaden innan. Om det var väldigt lite omsättning eller höga avgifter en månad kan utbetalningen helt utebli.
Samtidigt måste jag lämna en periodisk sammanställning varje månad, och det som står i den måste väl stämma med vad jag rapporterar i moms-redovisningen till skatteverket för samma tidsperiod?
När jag läst om dom som bokför Klarna enligt kontantmetoden så blir det en verifikation datumet som pengarna kommer in på bankkontot om innehåller alla avgifter, försäljningar mm som skett. Men om jag använder det datumet så är det inte säkert att månaden matchar mot vad jag angett i den periodiska sammanställningen.
Exempel:
2022-03-31 säljer jag en vara till företag i Tyskland för 100kr.
Amazon frakt 20kr
Amazon sälj-avgift 15kr
2022-03-31 Amazon marknadsföring 10kr
2022-04-15 får jag en utbetalning från Amazon på 55kr.
Under April lämnar jag en periodisk sammanställning för Mars, och tar då med försäljningen på 100kr.
Nu är frågan, hur /när ska det bokföras?
Bokar jag en verifikation på hela utbetalningen med datum 2022-04-15 så hamnar den ju inte på samma period som det som är angett i den periodiska sammanställningen?
Tack på förhand!
... Visa mer
2022-04-06
10:56
Hej! Har en faktura på en tjänst som är köpt från ett annat EU-land. I detta fallet har säljaren inte angett vårt VAT-nummer och tagit med momsen, och det är svårt att fixa nu i efterhand. Frågan är hur jag kan bokföra detta? Fakturan säger alltså 500SEK totalt, varav 100SEK är moms (25%). Normlt ifall jag fått fakturan med min momskod och exkl moms, så skulle det som jag förstår det bli såhär: 1930K 500 4535D 500 2645D 100 2614K 100 Men hur blir det nu? Tack på förhand!
... Visa mer