2016-08-16
12:03
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-08-16
12:03
Bokföra parkeringsbot på leasingbil
Företaget har leasingbilar där ev. parkeringsböter betalas av leasingbolaget och kommer då på fakturan. Dessa ska ju betalas av den som kört bilen dvs avdrag på lön. Hur bokförs detta korrekt? Fakturan registreras i Admin 500 och lön körs via Lön 300.
Svara
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-08-16
12:14
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-08-16
12:14
Hej Leffe!
Du lägger in leverantörsfakturan i reskontran med totalbelopp, 1⁄2 momsen antar jag, när du sen kommer ner i konteringsrutan använder du ett avdragskonto som även finns i löneprogrammet, ex 1610 och resten som billeasing. Vad gäller lönehanteringen använder du manuellt nettolöneavdrag eller om du kan skapa en egen löneart som heter parkeringsbot, och då nettar dom ut varandra så snart du journalfört och bokfört lönen.
Jag använder inte lön 300 - men någon annan kanske kan vara behjälplig med lönearter för avdrag.
Lycka till // Anette
Du lägger in leverantörsfakturan i reskontran med totalbelopp, 1⁄2 momsen antar jag, när du sen kommer ner i konteringsrutan använder du ett avdragskonto som även finns i löneprogrammet, ex 1610 och resten som billeasing. Vad gäller lönehanteringen använder du manuellt nettolöneavdrag eller om du kan skapa en egen löneart som heter parkeringsbot, och då nettar dom ut varandra så snart du journalfört och bokfört lönen.
Jag använder inte lön 300 - men någon annan kanske kan vara behjälplig med lönearter för avdrag.
Lycka till // Anette
2016-08-16
12:53
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-08-16
12:53
Detta är ingen avdragsgill kostnad för företaget.....
Eftersom den anställde skall betala det själv är det bättre att bokföra det som löneförskott.
Betalning av p-boten:
1930 K
1610 D (Kortfristig fordran hos anställd)
Reglering på lönen:
Här är jag lite ute och cyklar, men det smidigaste är att bara dra det som ett löneförskott och lägga detta mot 1610 som motkonto i Lön 300
Parkeringsböter är normalt "aldrig" avdragsgilla för företaget. Det är inte heller moms på böter.
Davor
Eftersom den anställde skall betala det själv är det bättre att bokföra det som löneförskott.
Betalning av p-boten:
1930 K
1610 D (Kortfristig fordran hos anställd)
Reglering på lönen:
Här är jag lite ute och cyklar, men det smidigaste är att bara dra det som ett löneförskott och lägga detta mot 1610 som motkonto i Lön 300
Parkeringsböter är normalt "aldrig" avdragsgilla för företaget. Det är inte heller moms på böter.
Davor
Svara
Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-08-16
13:47
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-08-16
13:47
Hej Davor.
Antydde inte det, utan föreslog löneförskott 1610. Momsen jag föreslog var 1⁄2 på leasingen.
Anette
Antydde inte det, utan föreslog löneförskott 1610. Momsen jag föreslog var 1⁄2 på leasingen.
Anette
Svara