Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra prenumeration på e-ordbok

Jag har börjat prenumerera på Norstedts ordböcker på nätet. Kostnaden dras automatiskt varje månad från mitt bankkort. Hur bokför jag den utgiften? Jag antar att det ska bokföras som inköp mot kvitto, men vilken inköpstyp räknas e-ordboken som?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny,

Du skulle kunna välja övrigt uttag-egen kontering och sen använda dig av konto 6970 -Tidningar, tidskrifter och facklitteratur. Om priset är 150:-/månaden och leverantören är Svensk, skulle en kontering kunna se ut som följer

6970 120:- i Debet
2641 30:-   i Debet
1930 150:- i Kredit

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar! 
Jag är fortfarande lite osäker vad gäller konteringen. Jag får ingen faktura och har därför ingen specifikation för momssatsen. Räknas en online-ordbok som en e-bok så att momsen blir 6 %?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny,

Tryckta böcker har en moms på 6%, medan en E-bok har en moms på 25%. Därför skulle jag säga att det är 25% som gäller här.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Har precis samma grej... Fast jag har tagit en prenumeration på Nordstedts ordbok (den på nätet) för ynka 19kr/mån. Avsedd för privatpersoner men det var tydligen ok att ta den som företagare med. Billigare än företagsvarianten men samma grej. Jag får ett mejl varje månad där moms framgår och där det i princip står att de förlänger abonnemanget - Den gäller som kvitto säger de på Nordstedts! Jag var på väg att bokföra den som programmvara - men det verkar klokare med konto 6970, dvs som facklitteratur. Jag tar det med...