Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Speked-DJ
MEDLEM

Bokföra ränta och skatt på sparkonto (enskild firma)

Hej!

Har kört fast lite.

Fick en ränteintäkt för 2022 avseende mitt sparkonto kopplad till min enskilda firma. Banken drog också skatt. Hur bokför jag detta i eEkonomi? Ej varit med om sedan jag startade enskilda 2018 då det varit nollränta fram till förra året 🙂 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Med största sannolikhet har banken lämnat kontrolluppgift på detta till din privata deklaration vilket innebär att räntan kommer med i Inkomst av kapital. Om sparkontot ingår i balansräkningen för din enskilda firma får du bokföra nettobeloppet på konto 2018 Egen insättning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

M Risberg
UTFORSKARE

Hej @Roffakab 

Tack för ditt svar. Jag vet inte om jag förstår riktigt ..

 

1. Ska räntan alltså inte tas på konto 8311 — Ränteintäkter från bank?

 

2. Om räntan ska tas på som egen insättning, är det ändå inte bruttobeloppet som ska tas upp? Exempel:

 

a) Jag har fått ränta 313kr. Detta är väl bruttobeloppet? Detta vill jag bokföra med en manuell verifikation.

b) Skatt har dragits med 93kr. Detta vill jag bokföra med en manuell verifikation. Är det konto 2012 då?

c) Kvar på kontot blev 220kr. Detta är väl nettobeloppet — och detta ska jag väl inte bokföra med en verifikation?

 

Vänlig hälsning och god jul,

MR

Hej

1. Det beror på om räntan finns rapporterad till skatteverket i din privata deklaration eller ej. Är den med i din dekalration redan och du bokför det mot 8311 även i företaget så blir det dubbelt redovisat.

2. nettobeloppet är ju beloppet efter skatten är dragen. 

3. Är räntan med i din deklaration redan så bokför du det på följande sätt

1940 Debet 220
2018 Kredit 220

Är räntan inte med i din dekalration så bokför du det istället på följande sätt

1940 Debet 220
8311 Kredit 220

Hoppas detta gjorde frågeställningen och svaret tydligare.

God fortsättning på det nya året
Joachim