
Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-23
09:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-08-23
09:34
Bokföra renovering och inköp av inventarier till fastighet för uthyrning
Hej,
jag hjälper ett företag som köpt två stycken fastigheter som de renoverar för att använda till uthyrning av kontorslokaler.
Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra kostnader för renovering av fastigheterna samt inköp av inventarier såsom ex. möbler.
För renovering: ska jag använda konto 5170, 4010 eller ett konto i balansräkningen?
Tacksam för svar.
jag hjälper ett företag som köpt två stycken fastigheter som de renoverar för att använda till uthyrning av kontorslokaler.
Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra kostnader för renovering av fastigheterna samt inköp av inventarier såsom ex. möbler.
För renovering: ska jag använda konto 5170, 4010 eller ett konto i balansräkningen?
Tacksam för svar.
Svara
4 SVAR 4

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-23
09:46
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-08-23
09:46
Om det gäller avsevärda - kanske till och med värdehöjande reparationer - bör du samla allt i balansräkningen, det finns lämpliga konton i gruppen 11xx
Mikael
Mikael
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-23
09:47
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-08-23
09:47
.....och inventarier i gruppen 12xx
Mikael
Mikael
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-08-23
09:48
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-08-23
09:48
Du måste specificera lite mer hur omfattande renoveringen är. Är det något som kan ses som löpande renovering eller är det värdehöjande? Återkom gärna så skall jag försöka hjälpa till
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2020-01-28
19:29
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2020-01-28
19:29
Vi håller på att totalrenovera ett hus för att sedan hyra ut i näringsverksamheten, som ett litet hotell.
Tilläggsisolering, nya golv, nytt elsystem och nytt värmesystem. Invändigt blir det i princip ett helt nytt hus.
Ska alla dessa fasta utgifter bokföras på balansräkningen, eller ska något av det gå som kostnad?
