Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra renovering och inköp av inventarier till fastighet för uthyrning

Hej,

jag hjälper ett företag som köpt två stycken fastigheter som de renoverar för att använda till uthyrning av kontorslokaler.

Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra kostnader för renovering av fastigheterna samt inköp av inventarier såsom ex. möbler.

För renovering: ska jag använda konto 5170, 4010 eller ett konto i balansräkningen?

Tacksam för svar.
3 SVAR 3

Re: Bokföra renovering och inköp av inventarier till fastighet för uthyrning

Om det gäller avsevärda - kanske till och med värdehöjande reparationer - bör du samla allt i balansräkningen, det finns lämpliga konton i gruppen 11xx

Mikael

Re: Bokföra renovering och inköp av inventarier till fastighet för uthyrning

.....och inventarier i gruppen 12xx

Mikael

Re: Bokföra renovering och inköp av inventarier till fastighet för uthyrning

Du måste specificera lite mer hur omfattande renoveringen är. Är det något som kan ses som löpande renovering eller är det värdehöjande? Återkom gärna så skall jag försöka hjälpa till