Jag behöver hjälp med hur jag ska hantera vidarefakturering av resekostnader. Jag har ett uppdrag där jag säljer tjänster och i samband med det har jag resekostnader som ska vidarefaktureras min kund. Ett exempel: För ett uppdrag har jag sålt tjänster för 10000:- och haft en hotellkostnad på 1120:- inkl moms (1000:- ex moms) som jag har betalat med företagets betalkort.
Jag skulle vilja ha hjälp med:
1) Verifikation för betalning av hotell
Jag tror att jag ska göra:
Konto 1930: 1120:- Kredit
Konto 2641: 120:- Debet
Konto 5800: 1000:- Debet
Rätt?
2) Fakturan
När jag skapar fakturan ska jag fakturera 1120:- och sedan lägga på 25% moms eller fakturera 1000:- och lägga på 25% moms?
Alt 1: Hotellkostnad inkl moms
Tjänster 10000:-
Hotellkostnad 1120:-
Moms 2780:-
Att betala 13900:-
Alt 2: Hotellkostnad ex moms
Tjänster 10000:-
Hotellkostnad 1000:-
Moms 2750:-
Att betala 13750:-
3) Bokföring av fakturan
När sedan fakturan betalas vilket konto ska jag redovisa resekostnaderna på då? Ska det kvittas mot 5800 eller in på ett försäljningskonto 3xxx?
Tacksam för hjälp!
/Peter