Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Bokföra swishbetalning med kontantmetoden

Inbetalningarna från kunderna i en enskild firma som redovisar enligt kontantmetoden sker nästan uteslutande med swish.

Swish är därför valt som betalningsvillkor för de flesta kunder.

Det gör att e-ekonomi genererar tre verifikationer vid en inbetalning.

En Kundfaktura där summan hamnar på kundfordringar, 1510 (Betalningsbekräftelse).

En förväntad inbetalning där kundfordran förs över från 1510 till 1580 (denna skapas automatiskt).

När betalningen sedan bokförs blir det ytterligare en verifikation, Inbetalning från Swish där 1930 krediteras och fordran tas bort från 1580.

Så har jag förstått att det skulle vara?

Nu ska jag göra bokslut och har fört över siffrorna till Skatt & Bokslut Pro.

Jag får då varningar på samtliga dessa kundfakturor (!), som säger "Försäljning inte bokförd mot checkkonto" 1930.

Och neej, det är den ju inte. Den är ju bokförd mot Kundfordringar på ett sätt som inte görs när man jobbar med kontantmetoden, annat än vid årsskiften.

Så, min fråga är nu: Har jag gjort fel på hela året och måste ändra, eller är det rätt gjort och kan jag då strunta i varningarna?

Som alltid tacksam för svar!

Elisabet

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Hur har du hanterat själva inbetalningen du fått från kunden. Har du matchat den mot kundfakturan som är skapad?

/Joachim

Ja!

Elisabet

Hej

Då borde det bli korrekt totalt sett. Svårt att svara på så här i ett forum utan all information och kunna se ditt system. Skulle rekommendera att du ringer in till vår support så kan de säkert hjälpa dig via telefon och eventuellt dela skärm med dig.

0470- 70 62 00

/Joachim

Hej igen!

Jag har pratat med supporten och vi enades om att det nog var korrekt. Och det var ju skönt!

Men blir lite konfunderad när dessa varningar dyker upp!

Elisabet