Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Meglo_
UTFORSKARE

Bokföra utdelning, samt saldo på 2091

Hej,

 

Jag tog en utdelning till mig själv år 2020 på 1 063 229,00 som jag också tagit upp i min KA10. Inga problem där och det är de utdelningsutrymme jag haft. Detta är den första utdelninen jag gjort i mitt AB. På grund av Covid har jag fått ok på att skicka in deklarationen senare, så jag gör färdigt den nu.

 

Jag har den 1a januari 2020 bokat om föregående års resultat (vinst) med 2098 i kredit och 2099 i debit.

 

Årsstämman hade jag den 1a April 2020.

 

Nu till frågan, jag är osäker på hur jag ska bokföra detta. Jag har nämligen ett belopp på konto 2091 som legat några år, beloppet är på -197 464,26. Jag har också ett belopp på konto 2098 på -662 360,51.

 

Det saknas alltså 203 404,23 för att komma upp i 1 063 229,00 som skall delas ut.

 

Kan jag ta mellanskillnaden 203 404,23 från konto 2099 där årets resultat finns med?

 

Och hur ska jag då bokföra detta?

 

 

 

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Man kan aldrig besluta om mer utdelning än vad det finns fritt eget kapital, detta gäller oavsett vad du har för utdelningsutrymme på din K10-blankett.

 

Blir inte heller riktigt klok på åren du nämner. Vid vilken årsstämma beslutade du om utdelningen? Stämman som avsåg räkenskapsår som avslutades 2020-12-31? Om så är fallet så betalas utdelningen ut under 2021 och ska därmed redovisas på din K10:a som lämnas med deklarationen för inkomståret 2021.

 

//Carina

Hej och tack för svar,

 

Ja detta låter ju inte alls bra. När jag tittar på årsredovisningen för 2019 så finns inget inskrivet in utdelning där. Och det var 2020-04-21 som utdelningen delades ut.

 

Och den person som skött detta gick tyvärr bort under Covid så jag kan inte ens fråga varför det är såhär.

 

Då har jag lite att reda i, frågan är hur jag reder upp detta nu.

 

2019, årets resultat är cirka 2 miljoner

2019, belopp till förfogande är cirka 3 miljoner

Hej,

 

Normalt så görs beslut om utdelning på ordinarie årsstämma, men man kan även ha en extra bolagsstämma och fatta beslut om utdelning. Vid en extrastämma så finns det ju inte någon notering i årsredovisningen eftersom beslut om den är tagen på ordinarie stämma.

 

Jag gissar att du har ett bolag utan revisor, men mitt förslag är att du vänder dig till en revisor eller redovisningskonsult som kan hjälpa dig att reda ut det åt dig. Gissar att det blir lite grävande då man behöver titta på deklarationer och se vad som har skickats in till Bolagsverket.

 

Är det någon som har tagit över efter personen som gjorde dina bokslut? Kan vara bra om den personen går igenom din mapp i den datorn för att se vad det är för dokument som är skapade för dig, så som protokoll och styrelsens uttalande mm.

Hej igen,

 

Tacksam för dina svar!

 

I min K10 för inkomstår 2020 så har jag i ruta 1.6 ett belopp om 1063229. Och den privata deklarationen är ju sedan länge inskickad och skatten betald 2021-05-02 till skattekontot och ser ut att dras den  2021-11-12 "slutlig skatt".

 

Men för min egen skull innan jag tar detta med någon revisor, vad är det som gått fel här? Fattas det någonting i min bokföring för 2019, borde jag leta efter en post efter årsstämman där utdelningen läggs till vänt på konto 2898 tills dess att det betalas ut 2020?

 

Och årsredovisningen för 2019 har ju ingen notis om utdelning, och någon extrastämma kan jag inte åberopa då vi inte haft någon. Jag antar jag behöver komma in med en självrättelse i alla fall till bolagsverket.

 

Men behöver självrättelse även inkomma Skatteverket eller är dom inte intresserade av om det är bokfört någonting mot 2892 under 2019?

 

 

PS: I årsredovisningen för 2019 så har jag 2019-12-31 "summa fritt eget kapital" på cirka 3 miljoner. Vilket väl gör det möjligt att dela ut 1063229 under 2020? Så då har jag väl i alla fall inget fel där.

Hej,

 

Det ska inte göras något i bokföringen för 2019. Utdelningen som är beslutat 2020 bokförs i samband med att den beslutas. Om den inte betalas ut direkt så bokar man den från balanserat resultat (debet) till ett avräkningskonto mot aktieägaren (kredit), precis som du skriver. Har du inget saldo på konto 2892 nu under 2020? 

 

Har du ett fritt ek på ca 3 mkr så är det inga problem att dela ut drygt 1 mkr om det inte har skett något innan utdelningen som påverkar det egna kapitalet negativt.

 

Om det inte är redovisat något förslag på utdelning i årsredovisningen för 2019 och du heller inte har skickat in något till Bolagsverket om en extra stämma med beslut om utdelning så är mitt förslag att du lämnar in en ny deklaration för dig själv avseende inkomståret 2020 och tar bort uppgiften om utdelningen på din K10-blankett. 

Om du inte har lämnat in årsredovisning för 2020 så kan du besluta om utdelningen där istället och sedan deklarera den när du gör deklarationen för inkomståret 2021.

Hej,

 

Bokföringen för 2020 är det jag går igenom nu, den är inte färdig, har fått uppskov med denna med tanke på dödsfall/Covid. Bokföringen är färdig fram till innan årsstämman 2020, allt efter årsstämman 2020 ska jag gå igenom nu.

 

Så vid årsstämman 2019 finns ingenting inskrivet som beskriver utdelnigen, och det finns ingen extra årsstämma 2019. Dock diskuterades utdelningen vid årsstämman 2019, men den finns inte med där.

 

Det finns heller ingenting bokfört på 2892 under 2019 och heller inte 2020. Men det kanske jag kan göra nu?

 

Borde jag inte kunna höra med Bolagsverket om jag kan komma in med rättelse för årsstämman 2019, och ta upp utdelningen där?

 

Borde jag kunna bokföra utdelningen i den deklaration för 2020 som jag går igenom nu?

Det som verkar saknas för dig är ett protokoll från en extrastämma per 200420. Din ordinarie stämma var ju 200401 och då fastställde du resultat och samlat fritt eget kapital. 

Sedan på extrastämma så tog du utdelning. Så det verkar inte vara några problem med det. 

Vi brukar bara använda 2099 och 2091 nu för tiden. Man kan använda 2098 men det trasslar ju till det sådana här gånger. 

Jag skulle ha bokat det som så att på årsstämmodagen, 200101, skulle jag debiterat 2099  så att det blev noll, jag skulle även på samma sätt nollat 2098 och bokat hela det beloppet på 2091.

Sedan så skulle jag bokat utdelningen per 200421 genom att krediter 2091 med utdelningsbeloppet.

Du behöver inte/skall inte ändra något i årsredovisningen så vitt jag kan se av det du skrivit då den liksom var rätt. 

Bokar du så här så har du salderat fritt eget kapital på 2091, bokat utdelningen och allt är ok...

Men visst bör du ta hjälp av en redovisningskonsult tycker jag. Det verkar ju även som om du måste ha revisor. Beror iof på varifrån det höga resultatet kommer. Men du har ju iaf en balansomslutning som överstiger 1 500 000 kr så frågan är väl om omsättningen är över 3 000 000 kr. Men börja med en konsult så löser det sig.Lycka till!

Bra och tydlig förklaring @AccountantfromHell_singland 

Tack!