2014-01-29
12:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-29
12:49
Bokföra uthyrning av del av lokal
Jag hyr idag en lokal och står på kontraktet och funderar nu på att hyra ut 1/4 av lokalen. Jag vill inte ändra på kontraktet utan personen får betala in 1/4 av hyran + moms till mig. Kan jag fakturera honom och hur tas inkomsten då upp i bokföringen ?
Svara
10 SVAR 10

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-01-29
16:20
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-29
16:20
Hej!
Det går bra att fakturera detta, eftersom hyresgästen är betalningsskyldig till dig och inte till hyresvärden. Hyresintäkten kommer bokföras som en intäkt i din kassabok.
Det går bra att fakturera detta, eftersom hyresgästen är betalningsskyldig till dig och inte till hyresvärden. Hyresintäkten kommer bokföras som en intäkt i din kassabok.
2014-01-31
13:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-31
13:49
till Visma
Det innebär då att det skall beskattas som inkomst ? Eller hur fungerar det då ? Jag tar hela avdraget för hyreskostnaden men skattar för hyresintäkten som inkomst eller går det som minskning av hyresutgiften ?
Ja, det blir kanske samma effekt, hyresutgiften minskar inkomsten och intäkten ökar med samma belopp. Men då ser det ut i bokföringen som att jag har en större hyresutgift än vad jag har eller går det att styra intäkten till hyran ?
Tänker jag rätt +
Det innebär då att det skall beskattas som inkomst ? Eller hur fungerar det då ? Jag tar hela avdraget för hyreskostnaden men skattar för hyresintäkten som inkomst eller går det som minskning av hyresutgiften ?
Ja, det blir kanske samma effekt, hyresutgiften minskar inkomsten och intäkten ökar med samma belopp. Men då ser det ut i bokföringen som att jag har en större hyresutgift än vad jag har eller går det att styra intäkten till hyran ?
Tänker jag rätt +

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-01-31
13:59
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-31
13:59
Du tar upp hela hyran som en kostnad och din hyresgästs del som en inkomst. Att det blir så beror på att du är betalningsskyldig för hela hyran och hyresgästen är betalningsskyldig till dig. Hade din hyresvärd fakturerat 1/4 till din hyresgäst hade du istället bara redovisat 3/4 av hyran och ingen intäkt. men så är inte fallet nu. Rent resultatmässigt blir det dock samma utfall i båda situationerna.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-02-14
14:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-02-14
14:43
This reply was created from a merged topic originally titled
Dela på kostnader för lokal - eEkonomi.
Jag har börjat hyra en lokal och bokför lokalkostanden på 5010.
Nu är det så att jag ska dela lokalen med en annan person som också har enskild firma. Kontraktet står på mig och det är jag som betalar fakturan men vi har kommit överens om att dela hyran på hälften.
Det är naturligtvis lätt att skicka honom en faktura på halva hyran men hur bokför jag det? Vad ska jag lägga upp för artikel på fakturan och skall jag boka bort halva hyreskostnaden från 5010 om bara halva hyra egentligen är en kostnad för mig? Ska jag använda 3590, "övriga fakturerade kostnader"?
Detsamma gäller inköp till lokalen, städprylar, kaffebryggare, plåtdörr etc.
Johan
Dela på kostnader för lokal - eEkonomi.
Jag har börjat hyra en lokal och bokför lokalkostanden på 5010.
Nu är det så att jag ska dela lokalen med en annan person som också har enskild firma. Kontraktet står på mig och det är jag som betalar fakturan men vi har kommit överens om att dela hyran på hälften.
Det är naturligtvis lätt att skicka honom en faktura på halva hyran men hur bokför jag det? Vad ska jag lägga upp för artikel på fakturan och skall jag boka bort halva hyreskostnaden från 5010 om bara halva hyra egentligen är en kostnad för mig? Ska jag använda 3590, "övriga fakturerade kostnader"?
Detsamma gäller inköp till lokalen, städprylar, kaffebryggare, plåtdörr etc.
Johan

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-02-17
12:04
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-02-17
12:04
Ok, jag blir så att säga blir hyresvärd när jag hyr ut i andra hand. Om jag då skall fakturera måste jag lägg upp en artikel. Vilket konto skall jag då lägga artikeln mot?
Johan
Johan

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-02-17
15:31
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-02-17
15:31
3911 används normalt om hyran inte är din huvudsakliga intäkt. Detta gäller om du hyr ut momsfritt, vilket man gör enligt huvudregeln. Man har i vissa fall möjlighet att frivilligt momsregistrera sig för uthyrning. Mer info om detta hittar du här:
http://www.skatteverket.se/foretagorg...
http://www.skatteverket.se/foretagorg...

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-05-08
14:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-05-08
14:40
Hakar på i denna tråd.
Jag ska också hyra ut min verksamhetslokal till och från/delvis under året (momsfritt).
Vad ska jag välja i "Visma Enskild firma" vid intäkterna från uthyrningen?
"Övriga intäkter"?
Eller ska jag skapa en egen "Försäljnings-rubrik"?
(I "Enskild Firma" finns ju inga kontonummer - ej heller dubbel bokföring.)
Tacksam, på förhand, för hjälp!
Jag ska också hyra ut min verksamhetslokal till och från/delvis under året (momsfritt).
Vad ska jag välja i "Visma Enskild firma" vid intäkterna från uthyrningen?
"Övriga intäkter"?
Eller ska jag skapa en egen "Försäljnings-rubrik"?
(I "Enskild Firma" finns ju inga kontonummer - ej heller dubbel bokföring.)
Tacksam, på förhand, för hjälp!

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-05-09
07:47
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-05-09
07:47
Hej hej!
Vanligtvis brukar man dela upp intäkterna som Per är inne på, om det inte är din huvudsakliga intäkt. Det är ett bra alternativ som du är inne på att skapa en egen försäljningsrubrik för hyresintäkterna för att särredovisa det.
Vanligtvis brukar man dela upp intäkterna som Per är inne på, om det inte är din huvudsakliga intäkt. Det är ett bra alternativ som du är inne på att skapa en egen försäljningsrubrik för hyresintäkterna för att särredovisa det.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-05-09
08:55
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-05-09
08:55
Tack för hjälpen! 🙂
2016-12-23
08:53
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-12-23
08:53
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Delar kontorslokal med ett annat företag som betalar mig hyra - eEkonomi.
Hej!
Vi är två företagare i samma lokal och jag står på kontraktet, hon betalar mig halva hyran hur bokför jag det?
Hej!
Vi är två företagare i samma lokal och jag står på kontraktet, hon betalar mig halva hyran hur bokför jag det?
