Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anneli124
MEDLEM

Bokföra varulager för första gången

Jag har under året startat ett företag och ska göra årsbokslut per 31/12 2021.
Jag vet att jag ska göra en inventering per ovan datum, men det jag funderar på är hur jag ska bokföra mitt varulager denna första gång.
Jag hade när jag startade företaget, ett varulager som jag angivit i den öppningsbalans jag gjorde vid starten.
Dock så har jag inte den öppningbalans "registrerad" i eEkonomi systemet då jag, om jag förstår det rätt, inte skulle ange ingående balans det första året. Eller ska jag ange detta någonstanns i systemet?

För att få bokföring av varulager så vill jag höra om det finns någon som vet hur man ska göra i detta fall?

Ska jag bokföra det varulager som jag har per 31/12 2021 på 1410 samt 1450 (jag har material som jag använder när jag tillverkar mina produkter samt konto för tillverkade produkter) som debet och skillnaden mot "ingående" varulager, dvs det varulager jag har i öppningsbalansen, på konto 4900 förändring i lager?
Är det rätt eller ska jag endast bokföra aktuellt varulager denna första gång?
Dvs debet på 1410 + 1450 och kredit med motsvarande summa på 4900 förändring lager.

 

Tacksam för hjälp! 
Vänliga hälsningar

Anneli

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Det stämmer att någon öppningsbalans inte registreras när företaget startas, men om du hade varor då som fördes in i firman bör du ta in värdet genom att debitera 1410/1450 och kreditera egen insättning om du har EF, Skuld till närstående om du har AB. 

Nu vid bokslutet bokför du då skillnaderna så att 1410 och 1450 visar de värden du får fram vid inventeringen (inköpspriser) och med 4900 som motkonto.

Lycka till! 

Tack för hjälpen!👍