Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-01-06
09:41
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-06
09:41
Bokföring av bilköp - eEkonomi
Hej
Har köpt en begagnad bil till AB
Företaget har tagit ett lån för inköpet och gjort två utbetalningar vid köpet, en lösen bilkredit+en del till föregående ägare.
Fråga:Hur bokför jag detta inköp?
Företagslånet skall sedan avbetalas naturligtvis,,,,, var och hur bokför jag denna typ händelse, alltså förändringen på företagskontot.?
Har köpt en begagnad bil till AB
Företaget har tagit ett lån för inköpet och gjort två utbetalningar vid köpet, en lösen bilkredit+en del till föregående ägare.
Fråga:Hur bokför jag detta inköp?
Företagslånet skall sedan avbetalas naturligtvis,,,,, var och hur bokför jag denna typ händelse, alltså förändringen på företagskontot.?
Svara
1 SVAR 1

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-01-07
14:58
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-07
14:58
Anskaffningsvärdet för bilen kan du boka upp på konto 1240 eller 1241 i debet. Där ska även eventuell moms ingå, eftersom man normalt sätt inte får dra av denna när man köpt en personbil.
Lånet kan bokföras på konto 2350 i kredit och när amorteringar görs bokförs dessa mot samma konto i debet. Ränta i samband med amorteringarna bokförs på konto 8410, också i debet.
Lånet kan bokföras på konto 2350 i kredit och när amorteringar görs bokförs dessa mot samma konto i debet. Ränta i samband med amorteringarna bokförs på konto 8410, också i debet.