Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av fastighetsskatt - eEkonomi

Hej, jag har en fråga angående fastighetsskatt. Förra året bokförde jag preliminär fastighetsskatt så här: 2510 debit och 1630 kreditBetalning av preliminär fastighetsskatt:1630 debit och 1930 kredit.Beräknad fastighetsskatt:2510 kredit och 5191 debit.Nu när jag ska bokföra fastighetsskatt detta året fattar jag inte hur jag ska göra. Jag behöver ju boka bort 5191 men hur??Finns det någon som kan hjälpa mig?Med vänlig hälsningAnnika

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska inte boka bort 5191 för där är - och ska så vara -  fastighetsskatten bokförd som kostnad.

Du ska boka på samma sätt 2018 som det är gjort 2017.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men då kommer ju det kontot att bara bli större och större. Det blir väl jättekonstigt i resultat räkningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej nej 
Kontot 5191 som är ett resultatkonto börjar om från noll på varje nytt räkenskapsår, det är bara balanskonton som balanserar över utgående siffror till ingående siffror på det nya året

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, då förstår jag. Tack så jättemycket! Du är fantastisk! 🙂
Vänliga hälsningar
Annika
Joseph
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av fastighetsavgift/hyreshus under uppförande? - eEkonomi.

Hejsan,

mitt AB bygger ett hyreshus som kommer att användas i verksamheten under 2020. Bygget startades 2016 och jag har löpande skickat en fastighetsdeklaration varje år. Skatteverket meddelade mig under hösten 2016 att underlaget för beräkning av fastighetsskatten blir 252000 kr. 2017 fick AB samma värderingsunderlag för bygget. Men under våren 2018 fick info från SKV att den slutliga skatten för taxeringsåret 2016 blir bara den fastighetsavgiften på 1008 kr och att summan dras från skattekontot den 26 februari 2018. Hur bokför man den kalabaliken alla dessa tre 2016, 2017 och 2018!!!? Vilka konton (1630, 2513, 5191, 1930)?? och hur bokförs transaktionerna i turordning? och när exakt under de tre åren bokför man det?  

Tack på förhand
Joseph