Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring av försäljning av fastighet

Hej,

 

Jag har en kund som under februari fick handpenning för en fastighet som hen sålt, samt i mars sålde fastigheten mot förlust.

Hur bokför jag det? Försäljning av fastighet är inget vi fick lära oss på universitetet. 😓

 

Mvh
Linnéa

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Här finns en tråd som går igenom försäljning av fastighet som kanske kan hjälpa dig. Jag rekommenderar dig dock att ta hjälp av en kollega inom redovisningsbranschen som är insatt inom området så att allt blir korrekt hanterat. Fastighetsförsäljning och bokföring/hantering av detta är ett mer komplicerat område så det är alltid bäst att ta hjälp för att få det rätt då det även ofta finns vissa skattemässiga justeringar man behöver ta hänsyn till. I princip så skall du bokföra bort tillgångens värde och intäkten i sin helhet, och redovisa eventuella mäklarkostnader m.m. Det är också viktigt att bokföra bort eventuella lån som finns. Fastighetsförsäljning är oftast momsfri vilket även betyder att eventuell moms på mäklarkostnaderna bör vara ej avdragsgill. Handpenningen bör bokföras mot tex 2420 när det erhålls och bokas bort när försäljningen sker.

 

Hoppas detta hjälper dig på vägen, ha det fint!

Josefine

Tack så mycket. Ska kolla på det direkt!