Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av försäljning av inventarie

Vi har löpande avskrivningar (månadsvis), och nu när jag sitter inför bokslutet och tittar på 1220, så stämmer detta konto, samt 1229. Dock stämmer INTE 7832. Ska inte kostnaden på 7832 vara lika stor som 1229?

Annars, hur stämmer jag av 7832?
Har jag gjort fel när jag bokfört försäljning av inventarie? Det är nämligen kostnaden för avskrivningar de månaderna fram till försäljningen gjorts, som är avvikelse-summan på konto 7832.

Tacksam för svar!
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det låter som du kan vara inne på rätt spår.

Om du har sålt en inventarie bokar du

Kredit 1220 - anskaffningsvärdet

Debet 1229 - ackumulerade avskrivingar för den inventarien

Och sedan konto vinst vid avyttring av inventarie / eller förlust vid avyttring av inventarie / beroende på vilket det blev. Har du gjort så?

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Ja precis, så har jag gjort.
Tänker mer att jag vill kunna stämma av 7832. Är detta möjligt?
Ligger ligger nämligen skillnaden på avskrivningen kvar i bokföringen jämfört med i anläggningsregistret.

Kan man stämma v 7832? Och hur i sådant fall? (vad ska det stämma emot?)

Tack på förhand /Emelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag läste lite snabbt första gången. 7832 är ju årets avskrivningar. (Jag tänkte förlust vid avyttring.)Om diffen ligger där känns det som att inventarien försvann ur anläggningsregistret när du sålde den, men att någon periodisering för avskrivningar ligger kvar. Det måste du nog kolla med Visma hur programmet fungerar, får då känns det inte som ett bokföringsproblem. Naturligtvis ska ingen avskrivning göras för denna inventarie eftersom du sålt den under året precis som du är inne på.

Det är ju korrekt som du säger att 7832 ska motsvara årets förändring på 1229. Är det ditt första verksamhetsår ska beloppen vara desamma, men om du har varit verksam flera år blir ju inte saldot på 1229 och 7832 detsamma, eftersom 1229 är de ackumulerade avskrivningarna över åren.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, men då ska man alltså inte skriva av inventarien det året man säljer den?
Vi har ju löpande avskrivningar (månadsvis). Ska årets avskrivningarna då bokas bort innan man bokför försäljningen?

Tack /Emelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, om programmet inte sköter detta måste du boka bort försäljningsårets löpande avskrivningar manuellt.

(Om ni har gjort eventuella överavskrivningar på denna inventarie under åren ska de också bokas bort. Det kan vara klurigare att hitta för det gör revisorn ibland utan att man har riktig koll på det.)

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då förstår jag. Tack så mycket för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vassego 🙂