Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring - nybyggnation av musikstudio (AB)

Hej! Jag driver ett aktiebolag och ska bygga en musikstudio i en hyrd lokal. Musikstudion kommer att byggas på ett sätt där rummet inte kommer att förändras eller förstöras utan det kommer att byggas ett rum i rummet. Nu undrar jag hur detta ska bokföras?
Faller detta in inom ramarna för kostnader för reparation och underhåll eller kostnader för förbättringar (ny-, till- och ombyggnader)?

Sen funderar jag även på hur man ska tänka kring bokföring av tillbehör till musikstudion som t ex högtalare, mixerbord, instument osv.

Mvh,
R&K
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den beräknade totala investeringen styr delvis konteringen.

Du skapar en tillgång som du kan göra avskrivningar på över nyttjande tiden.
Nyttjandetiden styrs av det hyresavtal du tecknat för lokalen.

Börja med att samla allt på ett konto, därefter kan du bestämma hur du vill hantera kostnaden/tillgången över tiden. Du måste alltså inte bestämma dig i förväg..

Inventarier i övrigt högtalare mm; där styrs du lite av de skatteregler som finns angående om kostnaden för din anläggning överstiger ett halvt prisbasbelopp - i så fall medges inte direktavdrag för hela anläggningen utan den ska skrivas av under nyttjandetiden/den ekonomiska livslängden

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt tydliga svar. 

R&K
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

Hur går jag tillväga när jag ska skapa tillgången (studion ej inventarier som högtalare mm) som det kommer att vara avskrivningar på under nyttjande tiden?

Hur ska man tänka kring alla verktyg och maskiner som köpts in på grund av byggnationen? ska de med i investeringen eller bokförs de som inventarier i övrigt som högtalare mm?

R&K
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej R & K! 

Kikar lite på Skatteverkets hemsida om avdrag för förbättringsutgifter bara för att få veta lite mer om kategoriseringen. Hittar denna info: 
Grundförbättringar kan till exempel vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare. Avdrag får göras för hela utgiften....
Musikstudio skulle jag nog tolka som en ombyggnad/ett nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare men å andra sidan så äger du själv inte lokalen, så jag blir faktiskt lite osäker. Jag skulle rekommendera att du slår en signal till Skatteverket och kollar med dom. Du får jättegärna uppdatera tråden med svaret du får från dom, så kanske det kan vara till nytta för någon annan här på forumet. 

Avdrag får i regel göras för det som höjer värdet och förbättrar fastigheten, så vad jag vet, får inte verktyg räknas in i det värdet. Jag skulle säga inventarier, dock direktavdrag eftersom jag antar att de inte kommer användas långsiktigt i verksamheten. Skulle nog även här rekommendera ett samtal till Skatteverket, just för att din ordinarie verksamhet inte håller på med bygg utan musik samt att du inte äger fastigheten. 


Ha det gott!
/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sanna,

Tack för ditt svar.

Hej ! Är i samma situation. Ska bygga nya väggar i befintligt rum i hyrd lokal. Väggarna ska ljudisoleras och inredas. Nyfiken på om du fick kontakt med Skatteverket och vad svaret blev !

Hälsningar

Kajo46