Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Caroline75
MEDLEM

Bokföring samfällighetsförening

Hej,

1. Jag är ny kassör och tidigare bokföring har gjorts i Excel i samfällighetsföreningen och vi ska börja använda Visma. Jag ska lägga in IB och på tillgångssidan finns t ex placeringskonto (som sparkonto) samt fondportfölj som totalt har benämningen Summa underhåll & Förnyelsefond i Excel. Jag valde konto 1932 för placeringskontot och 1351 andelar i noterade företag för fondportföljen. Finns motsvarighet i Visma som kan summera fond och kontot till  summa underhåll & Förnyelsefond?  

 

2. På skuldsidan har vi "balanserat resultat fondmedel" (d v s kontot och fonderna i fråga 1). Jag lade i Visma in konto 2060 d v s eget kapital i ideella föreningar. Rätt?

 

3. Hur gör jag med tidigare balanserat resultat samt årets resultat? Kan jag slå ihop de som en klump på konto 2091 balanserad vinst eller förlust som IB? 

 

4. Finns även med en skuld till medlemmar på ca 61.000kr men den finns egentligen inte då den motsvarar reducerade medlemsintäkter p g a att man har hjälpt till på städdagar (medlemsavgifterna är redan betalda). Hur hanterar jag den?

 

Tack!!

 

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Hej Caroline, 

Du skriver inte vilket av Visma-programmen du använder men varken Admin eller eEkonomi har den summeringsfunktion du efterlyser i fråga 1. Däremot kan du i Visma Ekonomiöversikt anpassa balansrapporten för att få en delsummering för just dessa 2 konton du har lagt upp. Ekonomiöversikten kan användas tillsammans med både Admin och eEkonomi men ni behöver rätt version av Ekonomiöversikt för att kunna göra anpassningen. 

 

När det gäller fråga 2 tycker jag att du ska använda konton avsedda för ekonomiska föreningar eftersom en samfällighetsförening är en typ av ekonomisk förening. Då finns konto t ex 2088 Fond för yttre underhåll som ett exempel. 

 

För tidigare års balanserade resultat använder du 2091 medan senaste årets resultat bör läggas på 2098 för att föras om till 2091 när årsstämman har beslutat hur resultatet ska hanteras. 

 

Skulden till medlemmar är väl knepigare, om den "inte finns". Ska de "intjänade" beloppen minska medlemsintäkter kommande år eller är de redan förbrukade? Är det inte en reell skuld tycker jag inte att den alls ska förekomma i bokföringen. 

 

 

Hej Annica, 

 

Tack för svaren. Det är Visma eEkonomi vi har.  Nej, det är inte en reell skuld eftersom medlemmarna betalar in sin medlemsavgift minus avdrag. Frågan är hur jag ska hantera det beloppet som IB i balansräkningen (finns med i årsredovisning för 2020 från Excel). Det behöver justeras någonstans då jag annars får differens på ca 62.000kr. 

/Caroline 

Självklart måste beloppet in någonstans i ingående balansen, annars får du en differens.  Jag undrar lite om hur den här uppstått.

Om vi säger, helt hypotetiskt, att medlemsavgiften är 200 kr. Kalle jobbar en städdag och ska för det bara betala 150 kr, de resterande 50 är hans "rabatt". Du bokför betald medlemsavgift debet 1930, bankkontot 150 kr, och kredit Medlemsavgifter 200 kr. Mellanskillnaden 50 kr  hamnar på debetsidan. Det är då antingen en fordran eller en kostnad.  Det blir i alla fall inte en skuld. Så hur har ni arbetat upp en så stor skuld?

Om mitt resonemang ovan stämmer ska beloppet bokas mot balanserat resultat som en kostnad för tidigare år. Rätta mig gärna om jag missuppfattat det hela 😉

 

Hej igen,

 

I bokslut för 2020 (Excel): Medlemsintäkter 422.550kr (vilket är om alla betalar fullt d v s inte faktiska intäkter) och under kostnader har tidigare kassör dragit av 61.500kr "ersättning arbetsdagar". Och i BR under skulder syns "medlemmarna för arbetsdagar" 61.500kr. Jag tänker att för 2021 kommer medlemsintäkter vara faktiska d v s ca 360.000kr (och ingen kostnad och ingen post i BR). 

Antar att jag ska precis som du skriver ska dra av 61.500kr från tidigare balanserade resultat d v s minska konto 2091 för att "bli av med" den posten? 

 

År 2021 betalar medlemmarna för föregående år d v s man får en faktura på t ex 5400kr och då ska jag kreditera medlemsavgifter 5400kr och samma belopp debet 1930 eftersom vi använder kontantmetoden?

 

Tack på förhand 🙂

Det låter helt rätt! 

Jag provade att dra av 61.500kr från tidigare balanserade resultat d v s minska konto 2091 för att "bli av med" den posten men då blir det diff. Lägger jag på beloppet på balanserat resultat 561.756kr så blir det balans men jag blåser upp balanserat resultat till totalt 623.256kr. Blir det rätt?

Hejsan! 

Jag måste erkänna att det är svårt för mig att ge konkreta råd här tyvärr. Du @AnnicaL kanske vet vad som gäller och har möjlighet att flika in? Det skulle vara guld! Annars skulle jag faktiskt rekommendera en kontakt med en redovisningskonsult som kan kika på det tillsammans med en bra överblick på dina händelser. Har du ingen redovisningskonsult i dagsläget kan du via vår sida Hitta redovisningskonsult får hjälp med det, detta är konsulter som själva använder Visma eEkonomi vilket kanske kan underlätta dessutom.

 

Får önska en fortsatt fin dag! 
/My 
 

För att reda ut detta, det verkar konstigt att du får sån diff, så behöver man nog gå igenom hela balansräkningen. Om du vill får du gärna maila mig på ekeskogkonsult@gmail.com så kan jag hjälpa dig vidare.

Tack, jag mailar dig.