Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Datumordning på verifikationer vid månadsskifte

Hejsan,

Har bankkoppling till enskilda firman, vilket är bra och smidigt på många vis förutom vid månadskifte...

Vid varje månadsskifte gör jag avstämningar och momsrapport, jag brukar vänta in leverantörsfakturor några dagar innan jag gör detta.

Problemet blir då att programmet fortsätter bokföra in händelser i nästkommande månad innan jag gjort momsdeklarationen som jag vill ha som sista verifikat i månaden.

Då blir momsdeklarationens verifikatnummer inte i rätt ordningsföljd i månadens pärm, för det kan ha slunkit in bankkopplingar emellan verifikatnumren.

Hur gör ni andra vid månadskiftet, gör ni avstämningar direkt den sista eller väntar ni tills ni fått in eventuella leverantörsfakturor?

Det kan ju även vara så att man har kundfaktura som man inte fått in allt material till som man ändå vill ha på rätt månad, då kanske man ändrar utskriftsdatum till den sista även om det gått några dagar in på nästa månad.

Mycket funderingar blev det 😃

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Hej!

Om du arbetar med funktionen verifikationsserier, kan du lägga över alla momsdeklarationer på egen verifikationsserie, exempelvis verifikationsserie M som i moms. Styr du dessa dit, blir det enklare att hantera.

Jag kör jättehårt med det här och det gör livet lite lättare, trots man kanske inte förstår det innan man testat ett tag.

Jag har lagt upp det så här:

U = Utbetalningar

I = Inbetalningar

K = Kundfakturor

L = Leverantörsfakturor

M = Moms

S = Transaktioner på skattekontot

Y = Löner

Det här är enbart ett exempel. Du kan säkert hitta egen variant som passar dig bättre.

Förfarandet gör, att man sorterar bokföringen på ett enklare sätt. Det blir enklare när man skall leta och det ser också snyggt ut.  Ska du leta efter en specifik momsdeklaration, är det enklare att hitta rätt i en viss verifikationsserie än att leta bland samtliga verifikat. Får du in alla momsrapporter under M, blir det enklare för dig även om du väljer att enbart ha en verifikationsserie för momsen och resten av alla transaktioner på serie A.

Mvh Lena