Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av dator kontant

Hej!

Jag har ett frågan om köp av dator till enskild firma. Jag köpte en arbetsdator, innan jag hade fått momsnumret eftersom jag fick höra av Skatteverket att jag kunde få avdrag för inköp upp till ett år innan jag skapade företaget. Jag köpte den kontant, eftersom Skatteverket sa, att det var möjligt, så länge mit namn var på faktura. Men nu har jag set på Vismas sida om jag köper något med kontanter, ska bokföring ske senast den nästa arbetsdag. Nu är problemet, att jag hade inte Visma när jag köpta datoren, för jag hade inte ett momsnummer eller Visma. Va kan jag göra nu?

Tack på förhand! 

Vänligst Sarah


1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Sara,

Eftersom du driver du en enskild firma har jag utgått från det när jag svarat på din fråga. Om du har haft utgifter kopplade till ditt företag innan själva registreringen har du rätt att göra avdrag för kostnaderna i din bokföring. Det kan till exempel vara att du har köpt en dator eller ett verktyg för att använda i din enskilda firma. Dock får du inte göra avdrag för momsen eftersom du inte var momsregistrerad vid inköpstillfället. Du bokför alltså 1910 direkt mot ett kostnadskonto utan att ta upp momsen. 

Om du däremot hade haft ett aktiebolag så hade du kunnat dra av moms från företagets registreringsdatum hos Bolagsverket. Vad gäller tidpunkten för när du ska bokföra så kan du läsa mer om det på Skatteverkets hemsida rättslig vägledning, i stycket Tidpunkt för bokföring

 

Vill även slå ett slag för vår artikel Starta eget företag - komplett steg för steg-guide om att starta företag där du får du många smarta tips, en grym checklista och mycket mer. 

 

Skatteverkets hemsida kan du också läsa mer om för olika avdrag och regler kring dessa. 

 

Lycka till med ditt företagande och välkommen att höra av dig om vi kan hjälpa dig med något. 

Tinna