Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dra F-skatt från redan registrerad lev.faktura

Vi har upptäckt att vi har en leverantör som inte har f-skatt. leverantören har enskild firma  men är momsregistrerad. Fakturan är redan registrerad och journalförd av oss. Vi kommer att göra en kreditfaktura först men hur konterar vi den nya fakturan och hur gör vi med inbetalningen till skatteverket.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Ni ska inte göra någon kreditfaktura, det är bara betalningen som ska delas upp! Ni betalar in 30% till företagarens skattekonto och resten till företaget. Dessutom ska ni betala arbetsgivaravgift på arbetet om det är tjänster ni köpt. Se denna länk till Skatteverkets förklaring. 

 

https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/fskatt/foretagfskattf...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ändrar vi på en redan registrerad och journalförd leverantörsfaktura, när vi ska betala in 30% till leverantörens skattekonto och resten till aktuellt företag. Vilka konton använder vi oss av så det blir korrekt bokföring, det handlar om både tjänster och material/varor?  Och hur går man tillväga med redan reglerade fakturor till samma företag?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd så att du skall få svar. Gällande din första fråga så skall du inte ändra på fakturan eller kreditera den, precis som Annica säger. Det blir som att du skulle delbetala fakturan, så du betalar en del till företaget och en del till företagets skattekonto men fakturan i sig blir fullt betald. Du kan delbetala en faktura via Inköp - Leverantörsfakturor - Fliken Betalningar och knappen Ändra betalstatus (högt upp på menyraden) där du kan registrera dina två betalningar. Om det är både tjänster och varor så skall ni också betala och deklarera arbetsgivaravgifter på tjänsterna. Hur man gör det kan då kontakta Skatteverket för råd kring hanteringen. 

 

Själva bokföringen av kostnaden blir på samma sätt som om ni hade köpt in varor och tjänster från företag med F-skatt så välj ett lämpligt konto för respektive tjänst och varukostnad.

 

Hur du skall hantera de fakturor som redan är reglerade och betalda behöver du kontrollera med en redovisningskonsult så att det blir rätt, men om du inte dragit av och redovisat skatt mm på dessa fakturor så låter det som att du kan ha betalt in för mycket till företaget än vad du borde. 

 

Har du något mer råd kring hanteringen som du vill dela med dig av @AnnicaL ?

Ha det fint!

 

Josefine