Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

linda1
MEDLEM

Etsy försäljning för ej momsregistrerad

Hej!

Jag har enskild firma och säljer mina egentillverkade produkter via Etsy (webb plattform) till privatpersoner. Jag är ännu inte momsregistrerad pga. så liten försäljning. Är helt ny på visma eekonomi och vet inte hur jag ska bokföra.

En försäljning till USA såg ut såhär:

Vykort 99 kr

Glasunderlägg 189 kr

Skatt 20,16 kr

Totalt: 308,16 kr

Till mitt konto blev det utbetalt 232,56 kr.

Etsy har dragit olika transaktions avgifter, uppläggningsavgifter och hanterat köparens moms.

Till vilka bokföringskonton ska jag bokföra försäljningen? Och avgifterna som drogs innan utbetalningen? Och är det något annat som ska bokföras också?

Tacksam för hjälp!

Mvh, Linda

7 SVAR 7
Pamela J
MODERATOR

Hej Linda och välkommen till forumet!

Om det är Etsy som hanterar köparens moms så blir tekniskt sett Etsy din kund. Etsy är ett plattformsföretag, där de säljer dina produkter och hanterar försäljningen åt dig. Så i detta fallet så blir din intäkt inte från privata kunden, utan från Etsy och det bör därmed hanteras som en försäljning mellan två företag. Här kan du läsa lite mer om detta. 

Eftersom Etsy är registrerade både inom och utanför EU behöver du kolla om de har ett VAT nummer ( inom EU ) eller inte och detta avgör på vilket konto du bokför intäkten.

När du får in försäljningen på Etsy kontot så bokför du på ett 16XX konto i debet och intäktskonto i kredit. När du sedan får det utbetalt så bokför du totala beloppet mot 16XX i kredit, 1930 i debet samt ett kostnadskonto för avgifterna de tar, exempelvis 6045 Evgift Etsy, i debet.

Baserat på att det blir försäljning mellan två företag, ingen moms ska redovisas eftersom du inte är momsregistrerad och de siffror du angivit så blir konteringarna så här:

16XX 308,16 Debet

3045 (inom EU) / 3048 (utanför EU) 308,16 Kredit

vid utbetalning:

1930 232,56 Debet

16XX 308,16 Kredit

60XX 75,60 Debet

Observera att om du blir momspliktig kommer du behöva redovisa moms och då kommer konteringarna se annorlunda ut.

Önskar dig en fin fredag! 

/Pamela

linda1
MEDLEM

Hej Pamela, tack så mycket för svar! Jo jag ser att Etsy har ett VAT-nummer inom Eu (irland) så då använder jag 3045 kontot.

Jag glömde nämna att jag använder kontantmetoden vid bokföring. Vet inte om det påverkar det du skrev? Blir nämligen osäker på det första steget du nämde: "När du får in försäljningen på Etsy kontot så bokför du på ett 16XX konto i debet och intäktskonto i kredit". Jag vet inte vart i programmet jag ska göra detta. Är 16XX ett konto jag själv skapar? Jag trodde nog att jag endast skulle bokföra vid utbetalningen: kassa-bankhändelse, importera kontoutdraget och matcha. Ja, som du märker är jag helt ny på detta 🙂 Önskar dig en trevlig helg! Mvh, Linda

Hej

Då all försäljning som sker via betalsätt som inte fakturor anses som kontant försäljning så måste man bokföra detta på försäljningsdagen och när det gäller etsy så är försäljningsdagen aldrig samma datum som insättningsdatumet. Så det som Pamela skrev är sättet du skall hantera detta på trots att du bokför enligt kontantmetoden.

I kontoplanen om du markerar rutan "Visa även inaktiva poster" så hittar du en mängd 16-konton. Gör konto 1689 övriga kortfristiga fordringar aktivt och använd detta kontot.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

linda1
MEDLEM

Hej Joachim, tack för svaret! Ok då undrar jag bara vart i programmet jag gör själva bokföringen för försäljningsdagen, är det  "Skapa ny verifikation"? Om det är det så, är det rätt som jag har gjort i exemplet? Sen bara klicka i "bokför" knappen? Mvh, Linda

linda1_0-1711378196667.png

Hej

Det stämmer att det är under Bokföring > Verifikationern > Skapa ny verifikation du lägger upp detta och konteringen du bifogat är helt korrekt .

/Joachim

Lovisa_
MEDLEM

Hur gör jag denna transaktion när jag har använt mitt privata bankkonto för etsy?

Har nu ett företagskonto som jag vill få över allt till 

Hej

Den första transaktionern blir exakt den samma. Det som blir annorlunda är själva utbetalnings transaktionern där du istället för 1930 använder konto 2013 eget uttag.

vid utbetalning:

2013 232,56 Debet

16XX 308,16 Kredit

60XX 75,60 Debet

Sedan kan du föra över en totalsumma från ditt privata konto till företagskontot om du vill. Den insättningen bokförs då mot konto 2018 egen insättning.

1930 Debet (insatt belopp)
2018 Kredit eget insättning (Insatt belopp)

/Joachim