Hej!
Jag har enskild firma och säljer mina egentillverkade produkter via Etsy (webb plattform) till privatpersoner. Jag är ännu inte momsregistrerad pga. så liten försäljning. Är helt ny på visma eekonomi och vet inte hur jag ska bokföra.
En försäljning till USA såg ut såhär:
Vykort 99 kr
Glasunderlägg 189 kr
Skatt 20,16 kr
Totalt: 308,16 kr
Till mitt konto blev det utbetalt 232,56 kr.
Etsy har dragit olika transaktions avgifter, uppläggningsavgifter och hanterat köparens moms.
Till vilka bokföringskonton ska jag bokföra försäljningen? Och avgifterna som drogs innan utbetalningen? Och är det något annat som ska bokföras också?
Tacksam för hjälp!
Mvh, Linda
Löst! Gå till lösning.
Hej Linda och välkommen till forumet!
Om det är Etsy som hanterar köparens moms så blir tekniskt sett Etsy din kund. Etsy är ett plattformsföretag, där de säljer dina produkter och hanterar försäljningen åt dig. Så i detta fallet så blir din intäkt inte från privata kunden, utan från Etsy och det bör därmed hanteras som en försäljning mellan två företag. Här kan du läsa lite mer om detta.
Eftersom Etsy är registrerade både inom och utanför EU behöver du kolla om de har ett VAT nummer ( inom EU ) eller inte och detta avgör på vilket konto du bokför intäkten.
När du får in försäljningen på Etsy kontot så bokför du på ett 16XX konto i debet och intäktskonto i kredit. När du sedan får det utbetalt så bokför du totala beloppet mot 16XX i kredit, 1930 i debet samt ett kostnadskonto för avgifterna de tar, exempelvis 6045 Evgift Etsy, i debet.
Baserat på att det blir försäljning mellan två företag, ingen moms ska redovisas eftersom du inte är momsregistrerad och de siffror du angivit så blir konteringarna så här:
16XX 308,16 Debet
3045 (inom EU) / 3048 (utanför EU) 308,16 Kredit
vid utbetalning:
1930 232,56 Debet
16XX 308,16 Kredit
60XX 75,60 Debet
Observera att om du blir momspliktig kommer du behöva redovisa moms och då kommer konteringarna se annorlunda ut.
Önskar dig en fin fredag!
/Pamela
Hej Pamela, tack så mycket för svar! Jo jag ser att Etsy har ett VAT-nummer inom Eu (irland) så då använder jag 3045 kontot.
Jag glömde nämna att jag använder kontantmetoden vid bokföring. Vet inte om det påverkar det du skrev? Blir nämligen osäker på det första steget du nämde: "När du får in försäljningen på Etsy kontot så bokför du på ett 16XX konto i debet och intäktskonto i kredit". Jag vet inte vart i programmet jag ska göra detta. Är 16XX ett konto jag själv skapar? Jag trodde nog att jag endast skulle bokföra vid utbetalningen: kassa-bankhändelse, importera kontoutdraget och matcha. Ja, som du märker är jag helt ny på detta 🙂 Önskar dig en trevlig helg! Mvh, Linda
Hej
Då all försäljning som sker via betalsätt som inte fakturor anses som kontant försäljning så måste man bokföra detta på försäljningsdagen och när det gäller etsy så är försäljningsdagen aldrig samma datum som insättningsdatumet. Så det som Pamela skrev är sättet du skall hantera detta på trots att du bokför enligt kontantmetoden.
I kontoplanen om du markerar rutan "Visa även inaktiva poster" så hittar du en mängd 16-konton. Gör konto 1689 övriga kortfristiga fordringar aktivt och använd detta kontot.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim, tack för svaret! Ok då undrar jag bara vart i programmet jag gör själva bokföringen för försäljningsdagen, är det "Skapa ny verifikation"? Om det är det så, är det rätt som jag har gjort i exemplet? Sen bara klicka i "bokför" knappen? Mvh, Linda
Hej
Det stämmer att det är under Bokföring > Verifikationern > Skapa ny verifikation du lägger upp detta och konteringen du bifogat är helt korrekt .
/Joachim
Hur gör jag denna transaktion när jag har använt mitt privata bankkonto för etsy?
Har nu ett företagskonto som jag vill få över allt till
Hej
Den första transaktionern blir exakt den samma. Det som blir annorlunda är själva utbetalnings transaktionern där du istället för 1930 använder konto 2013 eget uttag.
vid utbetalning:
2013 232,56 Debet
16XX 308,16 Kredit
60XX 75,60 Debet
Sedan kan du föra över en totalsumma från ditt privata konto till företagskontot om du vill. Den insättningen bokförs då mot konto 2018 egen insättning.
1930 Debet (insatt belopp)
2018 Kredit eget insättning (Insatt belopp)
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.