Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Ett moms och bokföringsdilemma kring årsskiftet - eEkonomi

Jag betalade vid beställning och bokförde ett inköp december 2017. Det visade sig att leveransen försenades till Januari 2018. Dragningen från bankkontot flyttades också till Januari 2018. Den preliminära från December 2017 försvann från kontoutdraget. Konsekvensen blev att saldo vid årsskiftet inte stämmer mellan eEkonomi och banken vid bokslut. Utan att tänka så mycket 🙂 så väljer jag "ångra matchning" under Kassa-Bankhändelser i syfte att ändra bokföring till Januari 2018 då dragningen från banken görs. Kommer sedan på att momsen är ju bokförd och betald för både Q4 -17 och Q1 -18. Hur gör jag för att ta mig ur detta? Hur skulle jag ha gjort?
9 SVAR 9

Hej Jan.
Har Du fått någon faktura och vad har den för fakturadatum?
Hälsningar Markus
Jan S_
MEDLEM

Hej Markus,
Ja, jag fick en faktura (kvitto) från Dustin med datum 2018-01-16 och "leveransdatum" angivet till 2017-12-23
Jan S_
MEDLEM

Hej igen, fick först en betalningsbekräftelse 2017-12-23, det var den jag bokförde emot. 

Ok, knivigt eftersom Du troligen även gjort bokslut och deklaration för beskattningsåret 2017?
/Markus
Jan S_
MEDLEM

Nej, jag har inte gjort det än....ute i sista minuten

Ok, som jag uppfattar det så är både leveransen av varorna och betalning av dito gjort i januari 2018.
Då bör momsen lyftas i Q1-2018 och inköpet bokföras i januari 2018. Då får Du även rätt saldo på konto 1930 jämfört med banken.
Du får också rätta momsen med anledning av detta, både Q4-2017 och Q1-2018.

Hälsningar Markus.
Jan S_
MEDLEM

Ja, det stämmer att det är lev och betalt 2018 och skulle/ska bokföras då, men momsen är ju redan bokförd Q4 och Q1 är redan redovisad? Det fixar väl sig inte genom att bokföra om transaktionen till 2018, eller menar du att jag måste "rätta" det själv?

Hej igen,

Ja, ska Du följa momsreglerna enligt Skatteverket så ska Du lyfta momsen i januari. Därmed måste Du rätta båda momserna för att Du ska följa reglerna om moms i rätt period.

Du kan läsa mer här om rättelse av moms: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareraochbetalamoms/rattaenmomsdeklarat...

Summan av kardemumman blir 0:- då Du minskar den ingående momsen i dec-2017 men ökar den med lika mycket i januari 2018.

Hälsningar Markus


Jan S_
MEDLEM

Hej, 
Javisst är det så jag ska gå tillväga! Ja, summan blir 0, jag har ju redovisat "rätt" men i fel period. Har aldrig råkat ut för behov av rättelse av moms tidigare så jag tänkte inte på möjligheten..men har lärt mig nu 🙂
Tack så väldigt mycket för hjälpen!