Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få tillbaka moms på icke betalda kundfakturor

Vårt aktiebolag har under flera år försökt driva in kundfordringar utan resultat. Dessa är nu avskrivna. Hur gör vi för att få tillbaka momsen?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om ni har skrivit av fakturorna som konstaterad kundförlust ska ni också ha debiterat kontot 2611 Utgående moms med fakturans momsbelopp. Då kommer periodens utgående moms att minska i momsdeklarationen. Ingen rättelse görs således i de gamla perioderna, utan i nutid. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

De konstaterade kundförlusterna är avskrivna i ett annat bokföringsprogram av en redovisningsbyrå som tidigare gjort vår bokföring. Vi har fått föregående års bokföring importerad via fil. I IB finns konto 1650 med en summa. Bokför vi den från SKV utbetalda momsen på de avskrivna kundförlusterna på konto 1650? Vilket är då motkonto, 2650?

Hejsan @Fd medlem 

Frågan är inte helt lätt att svara på nu, utan det krävs lite mer information känner jag. Vill helt enkelt dubbelkolla så jag förstått allt rätt.

Jag tolkar det som att kundfordringarna redan är avskrivna under föregående år, det gäller även momsen då vilket resulterat i en momsfordran på konto 1650? Stämmer det? 
Är det denna momsfordran och återbetalningen av momsen från SKV du funderar på hur du ska bokföra? 
Om så är fallet så ska överföringen till ditt Skattekonto visas. Det gör du genom att kreditera konto 1650 - Momsfordran och debitera konto 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto). Har du även flyttat pengar från skattekontot till företagskontot ska denna överföring också visas. Det gör du genom att kreditera 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) och debitera konto 1930 - Företagskonto/ det konto som avser ert företagskonto. 

Har jag missförstått din fråga får du gärna återkomma med lite mer information, så tar jag det en vända till! 🙂 
/My 

Hej,

I samband med att redovisningsbyrån hjälpte er med bokslutet och gjorde avskrivningarna på kundfordringarna så borde ni även ha fått ett underlag avseende momsrättelse till Skatteverket. Är det inte gjort någon momsrättelse till Skatteverket på fg år så ska fordran på 1650 ligga kvar. Rättelsen ska lämnas på fg år, kontakta redovisningsbyrån för att få kompletta uppgifter om vad de har justerat i bokslutet avseende sådana poster som påverkar tidigare lämnade momsdeklarationer.

Du nämner att avskrivningarna är gjorda i ett annat bokföringsprogram. Har du kundfordringarna kvar i din reskontra? Eller har ni haft ett annat system tidigare där dessa kundfakturor är gjorda?

//Carina