Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp på internet - orderbekräftelse

Hej,

På vårt företag använder vi företagskort och gör endel inköp på internet och betalar i förskott. Oftast får jag då orderbekräftelse och liknande som underlag från den som gjort köpet. Vissa köp betalas via klarna och de specificerar ju inte ens momsen. Hittills har jag sagt att jag inte vill ha några orderbekräftelser utan ett kvitto på att det är betalt. Stämmer det att jag inte kan använda orderbekräftelsen? Och hur gör ni andra som gör köp via Klarna där momsen inte specificeras? 

 

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Julia,

 

Många köp som sker via internet är import, antingen från annat EU-land eller utanför EU. Även dessa köp betalas ofta med Klarna.

Viktigt att tänka på här är att man vid köpet anger att köpet görs av företag och då även anger organisationsnummer och VAT-nr. Detta för att säljaren ska kunna hantera det rätt. 

När man får faktura från Klarna så är de bara ett ombud som ombesörjer själva betalningstransaktionen. Det kan därför vara så att det är omvänd moms som gäller, beroende på var säljaren finns eller varifrån varorna kommer. 

Finns ingen moms och momsredovisningsnummer (Svenskt) angivet på underlaget så får man inte beräkna och boka ett eget belopp.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar! Angående Klarna så har jag många gånger kontaktar företaget som levererat varan för ett momsunderlag och då fått ett kvitto på köpet där det anges. Det har då varit svenska företag. I de fall jag inte kunnat få kvitto så har jag inte bokat någon moms. 
Jag utgår från att de som handlar med sina kort uppger att det är företag då det på orderbekräftelserna alltid står vårt företagsnamn och inte namnet på den som gjort köpet. Många orderbekräftelse anger vad momsprocenten är samt beloppet. Men frågan är om jag får använda mig av det som underlag eller om jag måste ha ett riktigt kvitt/faktura?

 

 

En orderbekräftelse är inte en kvittens på att själva köpet, men jag tycker att du kan använda orderbekräftelsen som en bilaga till fakturan från Klarna och därmed kunna göra momsavdrag.

Jag har härjat med flera företag om att få kvitto/faktura på inköpen till företaget men dom hänvisar till Klarna och deras kvitto med moms - men jag har aldrig fått något från Klarna

Kontenta - köper aldrig om Klarna står som betalning, men det är svårt idag

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är hopplöst, och så tidskrävande. Har sagt till de anställda att helst inte köpa om det är via Klarna men det är så många som använder sig av det som betalmetod. 
Jag har fått något underlag någon gång från Klarna men det är inte smidigt, tar ett par dagar att få det också. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är ju ett bra alternativ när man har själva Klarna fakturan som underlag också. Men många köp görs direkt via företagen, utan Klarna som betalmetod, och då får de bara orderbekräftelsen. 

Ofta så kommer det en kvittens på betalningen via mail, men jag vet att det även är företag som endast visar kvittensen precis när man betalat och då gäller det att klicka på länk och spara ner kvittensen. 

Tror att det kan vara bra att hitta andra inköpskanaler om det fungerar.