Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura som kvittas mot kreditfaktura och aldrig bokförs - måste man spara dessa?

Hej! Jag har en enskild firma. Har fått en felleverans, en faktura och efter returnering av varan en kreditfaktura på samma belopp. Eftersom inga pengar betalats ut och jag använder kontaktmetoden ska jag väl inte bokföra dessa två händelser? Är jag skyldig att "dokumentera" /spara fakturan/kreditfakturan? Vilka regler gäller? Tack för bra forum!
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om den första fakturan och kreditfakturan kom under samma år så är det inget som bokförs. Men däremot kan det vara bra att spara dina underlag. Vad reglerna säger vet jag faktiskt inte. Kanske någon annan här i forumet vet mer exakt.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aj då. Tyvärr blev det ju över årsskiftet. Fakturan är utskriven 151223 men har bet datum den 160122. Kreditfakturan är utskriven 160108. Olika år ---- men jag kan väl inte bokföra något som inte betalats....möjligen som lev skuld i årsbokslutet....?? men det verkar mycket krångel för en vara jag fått av misstag och skickat tillbaka 
direkt. Varan fanns ju inte i mitt lager heller över årsskiftet då jag skickade tillbaka den direkt...

Är det helt fel att spara underlagen utan att ta upp det i bokföringen?
/Gudrun

Hej!

Reglerna säger att obetalda skulder till leverantörer ska tas upp som leverantörsskulder om beloppet överstiger 5000 kr exkl moms. Så om beloppet är lägre än så antar jag att du kan kan undvika att ta upp den som en leverantörsskuld.

En annan möjlighet skulle kunna vara att skulden redan reglerats före årsskiftet om så var fallet, även om kreditfakturan gjordes senare. Du skulle kanske kunna hävda att du och leverantören var överens om att stryka skulden. Men det känns lite vagare.